فروشگاه سورس یونیتی

هوش مصنوعی می‌تواند متون تولیدی غیرانسان‌ها را شناسایی کند! ماشین علیه ماشین؛

جولای 29, 2019

هوش مصنوعی جدیدی که می‌تواند متون تولیدی غیرانسان‌ها را شناسایی کند! ماشین علیه ماشین؛

سه‌گانه ماتریکس اینطور نشان داد که انسان‌ها ممکن است روزی توسط هوش مصنوعی و روبات‌ها تسخیر شده و به بردگی درآیند؛ اما اگر نگوییم که این‌ها فیلم‌های علمی تخیلی است و به واقعیت نمی‌رسد و بال‌های عناصر خیالی خود را کمی آزاد کنیم، بهترین راه برای کاهش قدرت هوش مصنوعی و مبارزه با آن چیست؟ مسلماً بهترین راهکار استفاده از ماشین‌ها در برابر ماشین‌هاست.

توسعه روزافزون هوش مصنوعی بسیاری از ما را نگران این موضوع کرده که اگر نتوانیم روی جلوی پیشرفت این فناوری را گرفته و گرفتار هوش مصنوعی باشیم که با نیت‌های پلید توسعه داده شده‌است چه باید کرد؟

هر روز خبرهایی از سراسر دنیا منتشر می‌شوند که برنامه‌نویسان و دانشمندان را در استفاده از وجوه بسیار کارآمد هوش مصنوعی در پردازش اطلاعات و ایجاد خروجی‌هایی که به زندگی روزمره ما کمک‌های شایانی می‌کنند منتشر می‌شود ولی این خبرها یک وجه نگران‌کننده اصلی دارد و آن هم مشاهده قدرت افزایش‌یافته روزافزون این ساختار جذاب است.

مبارزه با اخبار جعلی با هوش مصنوعی

اما همانطور که در ابتدای این مطلب نیز گفتیم بهترین راه مقابله با هوش مصنوعی این است که بتوانی از قدرت خودش در برابر آن استفاده کنیم. در همین زمینه ساده‌ترین و شاید در ابتدایی‌ترین کاربردها، سیستم هوش‌مصنوعی می‌تواند اخبار جعلی تولید کرده و زندگی بسیاری از ما را مختل کند. پس اولین راهکار مبارزه با هوش مصنوعی مخرب می‌تواند مبارزه با سیستم‌های تولید اخبار جعلی باشد.

 به تازگی محققین دانشگاه هاروارد و آزمایشگاه‌ Watson AI Lab که با همکاری دانشگاهMIT و شرکت IBM تأسیس شده موفق به توسعه ابزار هوش مصنوعی جدیدی شدهاند که می‌تواند با بررسی ساختاری یک متن، تشخیص دهد که آیا این متن توسط انسان نوشته شده و یا زاده دست یک سیستم هوشمند ماشینیست.

ai-880.jpg

 

به صورت پایه این ایده با بررسی قسمتی از یک متن می‌تواند به ساختار اصلی آن مراجعه و مشخص کند که این متن توسط انسان نوشته شده یا این شانس وجود دارد که خالق آن یک رایانه یا ماشین باشد. این ابزار می‌تواند برای کمک به شناسایی متون تولید شده با نرم‌افزارها و یا اخبار جعلی برای القای اطلاعات اشتباه برای رسیدن به اهداف مختلف ایجاد شود.

مسلماً این ابزار که از آن با عنوان Giant Language Model Test Room یاد می‌شود می‌تواند با توسعه بیشتر و افزایش سرعت و دقت یکی از بهترین راهکارها برای شناسایی روبات‌ها و یا اخبار جعلی باشد که توسط آنها تولید شده است.

البته اگر در اینترنت پیش از این در مورد این طرح‌ها جستجو کرده باشید مشاهده می‌کنید که برخی وبسایت‌ها و یا سازمان‌ها وجود دارند که ابزارهای اولیه‌ای را برای شناسایی و احراز اصالت اخبار و تصاویر انجام می‌دهند ولی مسلماً استفاده از ایده هوش‌مصنوعی که می‌تواند روز به روز پیشرفت کرده و بر دقت پلفترم بیفزاید راهکاری بسیار مفید و کارآمدتر خواهد بود.

منبع: digiato.com