فروشگاه سورس یونیتی

شغل های پرتقاضا و کم تقاضا در آینده هوش مصنوعی

می 9, 2023

شغل های پرتقاضا و کم تقاضا در آینده هوش مصنوعی

 

شغل های پرتقاضا هوش مصنوعی

 

اینها مشاغلی هستند که سریعترین رشد را دارند – و آنهایی که به لطف هوش مصنوعی رو به کاهش هستند
این نگرانی وجود دارد که هوش مصنوعی بتواند جایگزین بسیاری از مشاغل امروزی شود

بر اساس تحقیقات مجمع جهانی اقتصاد، هوش مصنوعی پیشتاز رقابت در مشاغلی است که سریع‌ترین رشد را در پنج سال آینده داشته‌اند. در اینجا چند شغل وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

بر اساس تحقیقات جدید، نقش‌ها در هوش مصنوعی (AI) سریع‌ترین نوع شغل در پنج سال آینده خواهد بود.

افزایش علاقه به هوش مصنوعی در ماه‌های اخیر، به لطف انتشار ابزارهایی مانند ChatGPT و Midjourney، نگرانی‌هایی را در مورد اینکه چگونه دنیای کار تحت تأثیر این انقلاب فناوری جدید قرار خواهد گرفت، ایجاد کرده است.

اقتصاددانان و کارشناسان کار در تلاش هستند تا پیش بینی کنند که کدام مشاغل بیشتر در معرض خطر هستند و چه نوع مشاغل جدیدی قرار است ایجاد شود. مجمع جهانی اقتصاد روز دوشنبه گزارش آینده کار خود را ارائه کرد که در آن جزئیات مشاغلی که در پنج سال آینده سریع‌ترین رشد را خواهند داشت و کدام‌ها سریع‌ترین کاهش را خواهند داشت.

OpenAI می گوید ۸۰ درصد از کارگران می توانند شغل خود را تحت تأثیر هوش مصنوعی ببینند. اینها مشاغلی هستند که بیشترین آسیب را می بینند

جای تعجب نیست که متخصصان هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در صدر انواع مشاغل با بیشترین رشد قرار دارند. به دنبال آن متخصصان پایداری، تحلیلگران هوش تجاری و تحلیلگران امنیت اطلاعات قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، در آن سوی ترازو، کارمندانی که در بانک‌ها و سایر مکان‌های مشابه کار می‌کنند، قرار است شاهد خشک شدن مشاغل خود باشند.

کارگران خدمات پستی، صندوقدارها و کارمندان ورود اطلاعات نیز مشاغلی هستند که به سرعت در حال کاهش هستند.

گزارش آینده مشاغل WEF بر اساس داده های نظرسنجی است که انتظارات پنج سال آینده برخی از بزرگترین کارفرمایان جهان را پوشش می دهد. ۸۰۳ شرکت وجود داشت که مجموعاً بیش از ۱۱٫۳ میلیون کارگر درگیر در نظرسنجی بودند که شامل ۲۷ صنعت و ۴۵ اقتصاد از تمام مناطق جهان بود.

این جزئیات نشان می دهد که چگونه کارفرمایان پیش بینی می کنند ۶۹ میلیون شغل جدید ایجاد شود و ۸۳ میلیون شغل از بین برود که منجر به کاهش ۲ درصدی اشتغال فعلی یا ۱۴ میلیون شغل می شود. این گزارش این کاهش را ناشی از چالش های اقتصادی از جمله تورم بالا، رشد اقتصادی کندتر و کمبود عرضه می داند.

از نظر بیشترین کاهش مطلق شغل، کارمندان ورود اطلاعات بدترین عملکرد را دارند، با پیش بینی ۸ میلیون از دست دادن شغل در طی پنج سال، پس از آن منشی های اداری و اجرایی و منشی های حسابداری، حسابداری و گشت. گزارش Future of Jobs 2023 اشاره می‌کند که این سه شغل مجموعاً بیش از نیمی از کل نابودی شغل مورد انتظار را تشکیل می‌دهند.

در همین حال، پذیرش فناوری پیشرفته و افزایش دیجیتالی شدن، بزرگترین ریزش بازار کار را به همراه خواهد داشت و یک مثبت خالص برای ایجاد شغل خواهد بود. بیش از سه چهارم شرکت‌های مورد بررسی در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از فناوری‌های کلان داده، محاسبات ابری و هوش مصنوعی در پنج سال آینده هستند.

مطالعه نشان می دهد که این شغل در حال حاضر در برابر هوش مصنوعی مانند ChatGPT ایمن است.

اما انقلاب تکنولوژیک مقصر بسیاری از از دست دادن مشاغل مورد انتظار است. بانکداری آنلاین به عنوان خدماتی برجسته می شود که به طور فزاینده ای منجر به تعطیلی شعب بانک ها شده است و عابر بانک ها می توانند انتظار داشته باشند که در پنج سال آینده شاهد کاهش ۴۰ درصدی باشند.

اتوماسیون، فناوری حسگر و خدمات آنلاین نیز نیاز به کارمندان خدمات پستی، صندوق‌داران، کارمندان دفتر فروش بلیط و کارکنان ورود اطلاعات را کاهش می‌دهند، مشاغلی که انتظار می‌رود همگی بیش از یک سوم کاهش پیدا کنند.

سعدیه زاهدی، مدیر عامل این شرکت گفت: «در سال ۲۰۲۳، تحولات بازار کار ناشی از پیشرفت‌های فناوری، مانند رسیدن به سن هوش مصنوعی مولد (AI)، با اختلالات اقتصادی و ژئوپلیتیکی و فشارهای اجتماعی و زیست‌محیطی فزاینده همراه شده است.

پس از بی ثباتی گسترده در سه سال گذشته در سراسر جهان کار، ما امیدواریم که چشم انداز ارائه شده در این گزارش به یک برنامه بلندپروازانه چند ذی نفع کمک کند تا کارگران، مشاغل، دولت ها، معلمان و جامعه مدنی را بهتر برای ایجاد اختلالات و فرصت ها آماده کند و به آنها قدرت دهد تا در این تحولات اجتماعی، زیست محیطی و فناوری حرکت کنند.

 

طبق تحقیقات WEF، ۱۰ شغل با سریع‌ترین رشد و سریع ترین افول در اینجا آورده شده است.

مشاغلی که سریعترین رشد را دارند:

 

۱۰٫ متخصصان تحول دیجیتال

۹٫ اپراتور تجهیزات کشاورزی

۸٫ مهندسان الکتروتکنولوژی

۷٫ مهندسان رباتیک

۶٫ تحلیلگران و مهندسان داده

۵٫ مهندسان فین تک

۴٫ تحلیلگران امنیت اطلاعات

۳٫ تحلیلگران هوش تجاری

۲٫ متخصصان پایداری

۱٫ متخصصان هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

مشاغل با سریعترین افول:

 

۱۰٫ کارگران فروش درب منزل و مرتبط

۹٫ متصدیان آمار، مالی و بیمه

۸٫ قانونگذاران و مقامات

۷٫ کارمندان حسابداری، حسابداری و حقوق و دستمزد

۶٫ منشیان ثبت و نگهداری مواد

۵٫ دبیران اداری و اجرایی

۴٫ متصدیان ورود اطلاعات

۳٫ صندوقدار و متصدی بلیط

۲٫ کارمندان خدمات پستی

۱٫ کارمندان بانک و مرتبط

مهندسی سریع هوش مصنوعی: چگونه صحبت کردن با ChatGPT با دستمزد شش رقمی تبدیل به داغ ترین شغل فناوری شد

مشاغل پایداری در حال افزایش است

در این گزارش آمده است که تلاش های جهانی برای کربن زدایی صنایع، در حالی که جهان تلاش می کند با تغییرات آب و هوایی مبارزه کند، شاهد افزایش قابل توجه مشاغل پایدار در آینده نزدیک خواهد بود.

تا پایان این دهه حدود ۳۰ میلیون شغل در زمینه انرژی پاک، بهره وری و فناوری کم آلاینده ایجاد می شود.

اما سؤالاتی در مورد اینکه چگونه همه این کارگران جدید می خواهند مهارت های مورد نیاز خود را کسب کنند، مطرح می شود. کارفرمایان مورد بررسی تخمین زده‌اند که حدود ۴۴ درصد از مهارت‌های کارگران در پنج سال آینده مختل می‌شود و مهارت‌های شناختی مانند حل مشکلات پیچیده مهم‌ترین آنهاست.

از هر ۱۰ کارگر، شش نفر تا قبل از سال ۲۰۲۷ برای این ارتقاء مهارت نیاز به آموزش دارند، اما تنها نیمی از کارگران در حال حاضر به فرصت های آموزشی مناسب دسترسی دارند.

یکی از مهارت‌های کلیدی که بسیاری از شرکت‌ها می‌خواهند به کارمندان خود بیاموزند، نحوه کار با هوش مصنوعی است که انتظار می‌رود تقریباً ۷۵ درصد از شرکت‌ها از آن استفاده کنند. نیمی از آنها انتظار دارند هوش مصنوعی رشد شغلی ایجاد کند، در حالی که ۲۵ درصد انتظار دارند که باعث کاهش شغل شود.

منبع:euronews