فروشگاه سورس یونیتی

تصمیم اتحادیه اروپا چه تاثیری بر معامله اکتیویژن بیلیزارد مایکروسافت خواهد داشت؟

می 16, 2023

تصمیم اتحادیه اروپا چه تاثیری بر معامله مایکروسافت-اکتیویژن خواهد داشت؟

 

کمیسیون اروپا روز دوشنبه فاش کرد که رگولاتورهای اتحادیه اروپا (EU) از خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت حمایت کرده اند. در صورت موفقیت، این معامله سابقه ای را برای مایکروسافت ایجاد کرده است تا به بزرگترین خرید بازی در تاریخ تبدیل شود.

این معامله به ارزش ۶۹ میلیارد دلار به شرکت ردموندی مستقر در واشنگتن اجازه می دهد تا شرکت دوم را خریداری کند. با این حال، این معامله در ابتدا به دلیل اقدامات ضد رقابتی گزارش شده، پرچم قرمز را برافراشت.

سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) با استناد به آسیب به صنعت بازی های ابری در حال رشد، این خرید را در آوریل مسدود کرد. با توجه به ماهیت خرید، رگولاتورهای اروپایی، بریتانیایی و ایالات متحده باید این معامله را تأیید کنند تا به جلو بروند.

اهمیت این معامله نشان می دهد که چگونه فناوری های بازی ابری می توانند در صنعت بازی کار کنند. مایکروسافت در ابتدا قصد داشت این خرید را تقویت کند تا فناوری‌های بازی جدی خود را برای فناوری‌های متاورس آینده بسازد. پس از تصویب قرارداد توسط اتحادیه اروپا، مایکروسافت یک گام به دستیابی به هدف مورد انتظار خود نزدیکتر شده است.

کمیسیون اروپا در حال بررسی است

 

به گفته بروکسل، مقررات ادغام اتحادیه اروپا اجازه می دهد تا معامله مایکروسافت-اکتیویژن ادامه یابد. رگولاتورها اعلام کردند که تایید “مشروط به رعایت کامل تعهدات” است که مایکروسافت ارائه کرده است.

رگولاتورها اعلام کردند که تعهدات به طور کامل نگرانی های ضد رقابتی کمیسیون را برطرف می کند. همچنین، نشان دهنده «پیشرفت قابل توجهی برای بازی های ابری در مقایسه با وضعیت فعلی» است.

کمیسیون تصمیم خود را «بر اساس شواهد محکم» و «اطلاعات و بازخورد گسترده» از رقبای صنعتی، توسعه‌دهندگان بازی، توزیع‌کنندگان و پلت‌فرم‌های پخش بازی‌های ابری در سراسر اتحادیه اروپا استوار کرد.

بازی های Activition Blizzard در فضای ابری نیز در دسترس خواهند بود. این برای رقابت و نوآوری خوب است و بازی ها را برای دستگاه ها و مصرف کنندگان بیشتری به ارمغان می آورد. تعهدات مایکروسافت امکان پخش بازی ها را در هر سرویس پخش بازی های ابری فراهم می کند.

علیرغم نگرانی های اولیه، تحقیقات کمیسیون به این نتیجه رسید که مایکروسافت “نمی تواند به کنسول های رقیب و خدمات اشتراک چند بازی رقیب آسیب برساند.” با این حال، این سازمان افزود، توزیع های انحصاری در پلتفرم Game Pass خود می تواند به طور بالقوه به رقابت در سراسر بازارها آسیب برساند.

کمیسیون چندین تعهد مجوز جامع را در یک دوره ۱۰ ساله، از جمله مجوزهای رایگان در سراسر منطقه اقتصادی اروپا (EEA) پیشنهاد کرد. علاوه بر این، برای جلوگیری از ادغام های ضدرقابتی که به رقابت در سراسر منطقه اقتصادی اروپا آسیب می رساند، به ماده ۱ مقررات ادغام استناد کرد.

Margrethe Vestaer، معاون اجرایی مسئول سیاست رقابت، گفت که بازی‌های ویدیویی «میلیاردها کاربر در سراسر جهان را جذب کردند» و «حفاظت از رقابت و نوآوری بسیار مهم است».

او افزود:

تصمیم ما با ارائه بازی‌های محبوب Activision به دستگاه‌ها و مصرف‌کنندگان بسیار بیشتری نسبت به قبل به لطف پخش بازی‌های ابری، گام مهمی در این مسیر است. تعهدات ارائه شده توسط مایکروسافت برای اولین بار امکان پخش چنین بازی هایی را در هر سرویس استریم بازی ابری فراهم می کند و رقابت و فرصت های رشد را افزایش می دهد.

 

موقعیت CMA در خرید Activision

 

علیرغم تایید کمیسیون، CMA خرید را وتو کرد و موفقیت این رویه را مورد تردید قرار داد. مایکروسافت و اکتیویژن به این تصمیم اعتراض کرده اند و تیم عظیمی از وکلا را برای مبارزه با این پرونده استخدام کرده اند.

مایکروسافت ابتدا برنامه های خود را در ژانویه سال گذشته با ساتیا نادلا، مدیر اجرایی و رئیس شرکت، راه اندازی کرد و اظهار داشت که این پلتفرم “نقش مهمی در توسعه پلتفرم های Metaverse” ایفا خواهد کرد.

اخیرا، CMA اعلام کرد که این ادغام می تواند با توزیع انحصاری عناوین در پلتفرم Game Pass مبتنی بر ابر خود، رقابت را مسدود کند. مایکروسافت به طور بالقوه می تواند نوآوری در بازار بازی های ابری را تضعیف کند.

این اعلام در حالی منتشر می شود که خدمات پخش بی شماری برای عناوین برتر در سراسر بازار رقابت می کنند. هدف مایکروسافت برای خرید اکتیویژن بلیزارد افزایش مزیت رقابتی خود با نقاط عطف سونی در سال‌های اخیر است. این مهم است زیرا سونی اخیرا فروش پلی استیشن VR 2 (PSVR2) و کنسول بازی PS5 خود را آغاز کرده است.

بیانیه چارلز راسل Speechlys در مورد تصمیم اتحادیه اروپا

 

در یک بیانیه مطبوعاتی که توسط XR Today مشاهده شد، گرت میلز، شریک شرکت حقوقی Charles Russel Speechlys، گفت که اختلاف نظر میان تصمیم اتحادیه اروپا و تصمیم بریتانیا در مورد قرارداد مایکروسافت-اکتیویژن “ممکن است در ظاهر شگفت انگیز به نظر برسد.”

با این حال، او خاطرنشان کرد که تأیید بروکسل مستلزم آن است که مایکروسافت با رقبای خود موافقت کند. او خاطرنشان کرد که این معامله مشروط به «راه‌حل‌های رفتاری دیگر برای رفتارهای آینده است که تضمین‌های نظارتی را ارائه می‌کنند».

وی افزود: «بنابراین این تصویر پیچیده‌تر از «تأیید/رد» دودویی تنظیم‌کننده‌های مربوطه است که حامیان معامله ممکن است به دنبال آن باشند.

میلز در پایان گفت:

بعید است این حماسه به این زودی‌ها پایان یابد، با شکایت حقوقی که هفته گذشته در دادگاه‌های کالیفرنیا توسط گیمرهایی که به دنبال صدور حکم بودند، و همچنین درخواست تجدید نظر اعلام شده مایکروسافت از تصمیم CMA و پرونده کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده [FTC] علیه خرید نیز همچنان در انتظار

بیانیه او نشان می دهد که جاه طلبی های مایکروسافت به طور بالقوه می تواند در بحبوحه اختلافات جاری با FTC با مشکلات قانونی بیشتری روبرو شود. اختلاف نظر اخیر قرار است جلسات استماع را در اواخر سال آغاز کند.

شکایت FTC علیه معامله مایکروسافت-اکتیویژن

 

این خبر پس از آن منتشر شد که FTC شکایتی را علیه مایکروسافت برای جلوگیری از اکتساب به راه انداخت. با وجود این، دادگاه ها می توانند زمان زیادی را برای حل این پرونده صرف کنند.

FTC گفت که “مجوز شکایت اداری” را علیه ادغام صادر کرده است. Activision Blizzard عناوین موفقی مانند Call of Duty، Overwatch، World of Warcraft و Diablo را توسعه و منتشر می‌کند.

FTC اخیرا اعلام کرد: «این آژانس ادعا می‌کند که این معامله به مایکروسافت اجازه می‌دهد تا رقبای کنسول‌های بازی ایکس‌باکس خود و کسب‌وکار اشتراک و بازی‌های ابری را که به سرعت در حال رشد است، سرکوب کند.»

دادگاه ها در ۲ آگوست سال جاری “در مقابل یک قاضی حقوق اداری در مقر FTC” رسیدگی خواهند کرد. مشخص نیست که آیا این اقدامات بر تصمیم بریتانیا برای جلوگیری از خرید تأثیر گذاشته است یا خیر.

منبع:xrtoday