فروشگاه سورس یونیتی

گیمینگ روی گوشی‌های میان‌رده، تحقق رویایی قدیمی

جولای 31, 2019

گیمینگ روی گوشی‌های میان‌رده، تحقق رویایی قدیمی

همانطور که در خبرها دیده و شنیده بودیم شرکت مدیاتک برای اولین بار به صورت ویژه چیپست پردازنده‌ای را مخصوص گوشی‌های گیمینگ طراحی و معرفی کرده است که می‌تواند افقی نو در حوزه گیمینگ موبایل ایجاد کند. Helio G90 چیپستی است که می‌تواند هر آنچه برای ساخت یک گوشی مخصوص بازی کردن نیاز داریم را در اختیار ما بگذارد.

مدیاتک که طی دو تا سه سال گذشته به طور واضح قافله رقابت را در بازار تراشه‌های پردازشگر موبایل از دست داده به تازگی دست به حرکاتی جدید زده تا شاید بتواند به جایگاه مقبول خود در این حوزه بازگردد.

بعد از تمرکز ویژه بر هوش مصنوعی و ارتقای تراشه‌های پردازنده خود در این حوزه حالا نوبت به حوزه گیمینگ است و به همین دلیل این شرکت سری جدید Helio G را با تمرکز ویژه بر گیمینگ طراحی کرده تا برای اولین بار شاهد عرضه محصولاتی مخصوص بازی‌خورها در حوزه موبایل باشیم. البته لازم به ذکر است که پیش از این نیز شرکت کوالکام چیپست رده میانیSnapdragon 730G را برای گیمینگ میان‌رده معرفی کرده بود ولی تا به حال محصولی با این چیپست طراحی و به بازار عرضه نشده است.

g90-4.jpg

 

این شرکت امروز و به صورت رسمی دو چیپست Helio G90 و Helio G90T را برای رده گیمینگ معرفی کرده است که هر دو مشخصاتی رده بالا داشته و می‌توان آنها را در گروه پرچمداران جای داد.

نکته مهم در مورد این سری جدید آن است که برخلاف ویژگی‌ها، هدف مدیاتک استفاده از این تراشه‌ها در محصولات پرچمدار نیست. در واقع مدیاتک می‌خواهد سری گیمینگ را در محصولات میان‌رده بازار نیز تعریف کرده و بستری فراهم کند تا گیمرهای موبایل بتوانند با محصولات میان‌رده نیز آنطور که می‌خواهد لذت بازی کردن رده بالا را بچشند.

پردازنده

در بخش پردازنده نسخه پایه Helio G90 از یک CPU با دو کلاستر استفاده خواهد کرد که در کلاستر پرقدرت شاهد حضور دو هسته ARM Cortex-A76 و در کلاستر کم مصرف نیز شش هسته ARM Cortex-A55 جای خواهند گرفت.

هر دو نسخه G90 و G90T با فناوری ساخت ۱۲ نانومتری FinFET شرکت TSMC ساخته خواهند شد و فرکانس هسته‌های پرقدرت در آنها می‌تواند تا ۲٫۰۵ گیگاهرتز بالا برود. این چیپست همچنین توانایی آدرس‌دهی و پشتیبانی از حافظه‌های RAM سطح بالایLPDDR4X تا ۱۰ گیگابایت را دارد. در بخش پردازنده گرافیکی نیز مدیاتک از ARM Mali G76 3EEMC4  در این سری استفاده کرده ولی عامل برتری گرافیکی دستگاه را باید در جای دیگری جستجو کرد.

g90-2.jpg

فناوری  HyperEngine Game Technology

یک از قابلیت‌های ویژه این تراشه‌ها استفاده از فناوری جدید و اختصاصی HyperEngine Game Technology در پردازش اطلاعات گرافیکی سنگین و مخصوص بازی‌هاست. به صورت کلی این فناوری مجموعه آرایه‌هایی از توابع مختلف خواهد بود که به دستگاه کمک می‌کند بتواند تجربه گیمینگ رده بالایی را در اختیار کاربر قرار دهد.

در این حالت امکان مدیریت کامل همه وجوه گیمینگ حرفه‌ای نیز به دستگاه داده خواهد شد و برای جلوگیری از هر گونه عقب‌ماندگی و ارسال و دریافت اطلاعات در حین بازی‌های تحت شبکه و آنلاین، گوشی به صورت خودکار قابلیت سوئیچ بین دو راهکار Wi-Fi و شبکه LTE را نیز خواهد داشت که در صورت نیاز به تبادل حجم گسترده‌تر داده‌ها، می‌توان از هر دو مسیر به صورت همزمان نیز برای ارسال و دریافت داده‌ها استفاده کرد.

یکی دیگر از قابلیت‌های بسیار مهم دیگر در این سری قابلیت پشتیبانی از اتصال به دو شبکهWi-Fi به صورت کاملاً مستقل و مجزاست. در این حالت گوشی می‌تواند به دو شبکه مستقل از هم به صورت همزمان متصل شود و در این حالت عملیات بریجینگ و دریافت و ارسال داده‌ها به صورت خودکار مدیریت خواهد شد.

g90-3.jpg

 

پشتیبانی از فناوری HDR10 و افزایش سرعت عملکرد لمس نمایشگر نیز از دیگر قابلیت‌هایی است که به دستگاه‌های برخوردار از چیپست‌های سری Helio G90 افزوده شده و می‌توان به کمک آن تجربه کاربر در گیمینگ رده بالا را افزایش داد.

در انتها باید به این نکته اشاره کنیم که قرار است اولین محصول با چیپیت رده بالایی از سریHelio G90 به زودی توسط شیائومی و در بازار هند عرضه شود و این حرکت را می‌توان به نوعی تعریف یک رقیب جدید و جدی برای کوالکام و محصولات قدرتمند آن دانست.

منبع: www.shahrsakhtafzar.com