فروشگاه سورس یونیتی

بازار واقعیت افزوده چقدر بزرگ است؟

می 18, 2023

بازار واقعیت افزوده چقدر بزرگ است؟

بازار واقعیت افزوده

 

واقعیت افزوده رسما به جریان اصلی تبدیل شده است. یکی از مواردی که برای اکثر شرکت‌هایی که در تحول دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند بسیار پیچیده و گران است، AR به سرعت به یک جعبه ابزار همه کاره و بسیار در دسترس برای انواع موارد استفاده مختلف تبدیل شده است. امروزه، شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان به طور یکسان از AR برای همه چیز از تجربه خرید پیشرفته گرفته تا همکاری تیمی استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، آمار نشان می دهد که تقاضا برای واقعیت افزوده نیز در حال افزایش است. حدود ۵۷ درصد از مشتریان می گویند که به احتمال زیاد از برندی خرید می کنند که تجربیات AR را ارائه می دهد، و ۷۰ درصد از مصرف کنندگان معتقدند AR در سال های آینده بخشی از زندگی روزمره آنها خواهد شد.

بنابراین دقیقاً بازار AR چقدر بزرگ است، کجا بیشترین تأثیر را بر مصرف کنندگان دارد و چه عواملی باعث رشد مداوم آن می شود؟

اندازه بازار واقعیت افزوده

 

گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد که اندازه بازار AR در حال رشد است، و همچنین با سرعتی باورنکردنی. طبق تحقیقات گراند ویو، در سال ۲۰۲۱، ارزش بازار AR حدود ۲۵٫۳۳ میلیارد دلار بود، اما انتظار می‌رود این فضا تا سال ۲۰۳۰ با CAGR تقریباً ۴۰٫۹ درصد رشد کند.

Fortune Business Insights نشان می‌دهد که ارزش بازار تا سال ۲۰۲۸ حدود ۹۷٫۷۶ میلیارد دلار خواهد بود که نشان دهنده نرخ رشد ۴۶٫۸ درصدی بین سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۸ است. تقریباً ۳۱٫۵ درصد بین سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۶٫ در حالی که پیش‌بینی‌های دقیق متفاوت است، اجماع کلی این است که بازار واقعیت افزوده بزرگ است و همیشه بزرگ‌تر می‌شود.

البته، واقعیت افزوده در برخی فضاها بیشتر از فضاهای دیگر جلب توجه می کند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۱، آمریکای شمالی بیشترین سهم درآمد (۳۳٫۹٪) را برای بازار AR داشت و ایالات متحده نماینده تعداد قابل توجهی از خریداران AR بود. وقتی تعداد شرکت‌های فناوری AR پیشرو در فضای ایالات متحده، از گوگل گرفته تا مایکروسافت، را در نظر بگیریم، منطقی است.

در حالی که اروپا نیز برای رشد قابل توجهی در سال‌های آینده آماده است، طبق اکثر گزارش‌های صنعتی، انتظار می‌رود که منطقه APAC بیشترین پتانسیل را برای صنعت AR ارائه دهد. کشورهای در حال توسعه مانند استرالیا و ژاپن در حال سرمایه‌گذاری بر روی فناوری‌های نوآورانه‌تر هستند و انتظار می‌رود افزایش دسترسی به اتصال ۵G به پیشبرد فضای واقعیت افزوده در سال‌های آینده کمک کند.

چه چیزی مهمتر است: سخت افزار یا نرم افزار AR؟

 

طبق گزارش های بالا، تمام جنبه های صنعت AR در حال تجربه یک دوره رشد سریع هستند. با این حال، بخش سخت‌افزار ممکن است با سریع‌ترین سرعت در حال افزایش باشد.

در سال ۲۰۲۱، سخت افزار AR 59.8 درصد از بازار را به خود اختصاص داد. پذیرش روزافزون دستگاه‌های مبتنی بر واقعیت افزوده، تکثیر تلفن‌های هوشمند پیشرفته‌تر، و توسعه عینک‌های هوشمند AR، همگی در موفقیت این بخش نقش دارند. در واقع، نمایشگرهای روی سر و عینک‌های هوشمند حدود ۷۰٫۷ درصد از بازار را در طول سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص دادند. از آن زمان، فروشندگان متعددی شروع به انشعاب در این فضا کردند و عینک‌های هوشمند مختلفی در CES 2023 معرفی شدند.

در حالی که فضای سخت‌افزاری در حال حاضر سر و صدای زیادی ایجاد می‌کند، هنوز هم فضای قابل توجهی برای رشد نرم‌افزار AR وجود دارد. در حال حاضر فضای نرم افزاری برای AR با نرخ ۴۱٫۸ درصد در حال رشد است که تا حد زیادی به دلیل کشف موارد استفاده جدید برای برنامه های افزوده است. برندهای صنعتی در حال توسعه از AR برای ارائه کمک از راه دور هوشمند به کارگران استفاده می کنند، در حالی که شرکت های مراقبت های بهداشتی در حال آزمایش AR برای کمک به آموزش پزشکی و مراقبت از راه دور از بیمار هستند.

علاوه بر این، پلتفرم‌های کم‌کد و بدون کد، توسعه تجربیات AR خود را بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی گسترده برای شرکت‌های صنایع مختلف آسان‌تر می‌کنند. پلتفرم هایی مانند Spark AR Meta، و همچنین API ها، SDK ها و جعبه ابزارهای موجود از رهبرانی مانند گوگل و اپل، درها را برای نوآوری بیشتر در این فضا باز می کنند.

چه چیزی باعث رشد AR می شود؟

 

بنابراین، چرا AR در چشم‌انداز کنونی اینقدر مهم است و چه چیزی باعث رشد سریع آن شده است؟ اول، AR در راستای پذیرش فزاینده فناوری‌های جدید و نوآورانه در جهان گسترده‌تر در حال تکامل است. شرکت‌ها به دنبال راه‌های بهتری برای باز کردن تجربه‌های همهجانبه برای آموزش، همکاری و خدمات مشتری هستند و فروشندگان در حال تولید طیف وسیعی از ابزارها هستند.

چیپ‌ست‌های واقعیت افزوده رایج‌تر شده‌اند و برندهایی مانند کوالکام راه‌حل‌های اختصاصی را برای فروشندگان سخت‌افزار تولید می‌کنند که گوشی‌های هوشمند و پوشیدنی‌هایی با قابلیت دسترسی واقعیت افزوده تولید می‌کنند. تطبیق پذیری فضای AR نیز منجر به پذیرش گسترده شده است. کاربران امروزی می‌توانند با استفاده از پلتفرم‌های مبتنی بر وب، برنامه‌های هوشمند روی تلفن‌ها و ابزارهای پوشیدنی، از واقعیت افزوده استفاده کنند.

شاید عامل اصلی رشد مداوم فضای واقعیت افزوده، کشف مداوم موارد استفاده جدید و ارزشمند برای این فناوری باشد. به عنوان مثال، همانطور که گزارش تحقیقات گراند ویو خاطرنشان می کند، AR در صنایع متعددی از جمله:

ساخت و ساز: شرکت ها از برنامه های AR در چشم انداز صنعتی جدید برای مدیریت خط تولید، تجزیه و تحلیل و حتی برای تعامل  دیجیتال استفاده می کنند. AR می تواند به ایجاد نقشه های مجازی و حتی ارائه راهنمایی از راه دور کمک کند.

تبلیغات و بازاریابی: AR به شرکت‌ها فرصت‌هایی برای ارتباط مجدد با مشتریان، استفاده از نمایشگاه‌های مجازی، میزبانی رویدادها و ارائه تجربه‌های قبل از خرید از طریق برنامه‌های تلفن همراه ارائه می‌دهد.

مراقبت های بهداشتی: ارائه دهندگان راه حل های AR مختلف اکنون با مؤسسات مراقبت های بهداشتی همکاری می کنند و ابزارهای AR را برای تسهیل مراقبت از راه دور ارائه می دهند. بسیاری از این سازمان ها همچنین در حال آزمایش مزایای AR برای آموزش هستند.

آموزش: در فضای آموزشی، فناوری AR ابزار ارزشمندی برای یادگیری همه جانبه است که به توسعه مهارت‌های حیاتی مختلف کمک می‌کند. فناوری‌های فراگیر می‌توانند حفظ دانش و تعامل را بهبود بخشند.

ناوبری: فناوری AR این پتانسیل را دارد که ناوبری داخلی و خارجی را متحول کند، به ویژه هنگامی که با نسل های جدید وسایل نقلیه جفت می شود، که برای ارائه راهنمایی استثنایی به رانندگان بدون نیاز به دستگاه های دستی طراحی شده است.

 

آینده بازار AR چیست؟

 

اگرچه پیش‌بینی دقیق اینکه کدام روندها به‌عنوان بزرگ‌ترین محرک‌های صنعت AR ظاهر می‌شوند دشوار است، ما می‌توانیم نمونه‌هایی از فناوری‌های نوظهور متعددی را ببینیم که می‌توانند به اندازه صنعت کمک کنند. به عنوان مثال، ظهور تکنولوژی های متاورس و وب ۳ فرصت های عالی برای فضای واقعیت افزوده است. فن‌آوری‌های واقعیت افزوده می‌توانند به کاربران اجازه دهند با اشیاء مجازی و NFT‌های موجود در دنیای واقعی تعامل داشته باشند و آواتارهای پیشرفته‌تری را با استفاده از فناوری AR ایجاد کنند.

تکامل هوش مصنوعی و الگوریتم‌های قوی‌تر برای سیستم‌های کامپیوتری می‌تواند برای فضای واقعیت افزوده نیز مفید باشد. راه‌حل‌های مولد هوش مصنوعی در حال حاضر این پتانسیل را دارند که روش ایجاد مناظر دیجیتال و دارایی‌های سه بعدی را برای صنعت فراگیر تغییر دهند. علاوه بر این، راه‌حل‌های AR با کمک هوش مصنوعی می‌توانند تجربیات قدرتمندتری را در صنایع مختلف ایجاد کنند. هوش مصنوعی تعبیه شده در عینک‌های هوشمند و برنامه‌های واقعیت افزوده می‌تواند تجربه رابط کاربری را بهبود بخشد و غوطه‌ور شدن را عمیق‌تر کند.

علاوه بر این، همانطور که تقاضا برای تجربیات همه جانبه در حال رشد است، ابزارهای جدید برای پلتفرم و ایجاد محتوا همیشه در حال ظهور هستند و به نوآوران جدید قدرت می‌دهند تا درگیر شوند.

به بیان ساده، بازار واقعیت افزوده در حال حاضر بسیار بزرگ است، اما قرار است بسیار بزرگتر شود.

منبع:xrtoday