فروشگاه سورس یونیتی

visionOS، سیستم عامل جدید اپل، چه ویژگی هایی دارد

ژوئن 7, 2023

visionOS، سیستم عامل جدید اپل، چه ویژگی هایی دارد

visionOS

سیستم عامل جدید visionOS اپل به راحتی یکی از موردانتظارترین راه حل های جدید اعلام شده در WWDC امسال است.

سال‌هاست که طرفداران اپل برای یافتن اخباری در مورد هدست‌های اپل در حال بررسی شایعات هستند. اکنون ما در نهایت نه تنها یک اعلامیه VR/AR اپل، بلکه چندین اعلامیه داریم.

Apple Vision Pro، هدست جدید واقعیت مختلط که آماده عرضه در قفسه‌های سال ۲۰۲۴ است، بیشتر توجهات را به خود جلب کرده است. با این حال، موفقیت این دستگاه بلندپرواز ۳٫۵ هزار دلاری به چیزی بیش از استفاده از نمایشگرهای میکرو OLED باورنکردنی ۴K و چیپست‌های قدرتمند وابسته است.

یک تجربه جدید پوشیدنی جدید نیاز به یک استراتژی نرم افزاری کاملاً جدید نیز دارد. Apple visionOS که به عنوان اولین سیستم عامل فضایی جهان توصیف می شود، ستون فقرات یک تجربه محاسباتی انقلابی را تشکیل خواهد داد. در اینجا همه چیزهایی است که باید در مورد سیستم عامل جدید بدانید.

Apple visionOS چیست؟

Apple visionOS که در کنار هدست Apple Vision Pro در WDCC 2023 معرفی شد، سیستم عامل فضایی است که برای تامین کل دید AR/VR اپل طراحی شده است.

مدتی است که شایعاتی در مورد این سیستم عامل منتشر شده است. در اوایل ماه مه ۲۰۲۳، خبرنگاران یک علامت تجاری برای سیستم عامل جدید “xrOS” ثبت شده توسط یک شرکت پوسته اپل را فاش کردند. این همان علامت تجاری است که برای راه حل visionOS اعمال می شود.

در WDCC، تیم کوک، مدیرعامل اپل در نهایت توضیح داد که سیستم عامل جدید بخشی از تلاش اپل برای راه اندازی «عصر جدید محاسبات» است.

فناوری visionOS و رایانه فضایی Apple Vision Pro مبتنی بر دهه‌ها نوآوری اپل است. در حالی که در سطح معماری، سیستم عامل برخی از اجزای اصلی را با فناوری‌های MacOS و iOS به اشتراک می‌گذارد، همچنین عصر جدیدی را برای اپل نشان می‌دهد.

Vision Pro که نوید یک بوم بی نهایت برای همکاری، بهره وری و سرگرمی را می دهد، از visionOS برای ارائه یک رابط کاربری سه بعدی جدید برای کاربران استفاده می کند. رابط واقعی ترکیبی همهجانبه تأخیر را به حداقل می رساند و تعاملات را تغییر می دهد و به کاربران امکان می دهد برنامه ها را با استفاده از دست، چشم و صدای خود کنترل کنند.

اپل می‌گوید این سیستم عامل برنامه‌ها را از مرزهای نمایشگر آزاد می‌کند و محتوای دیجیتال را در قالبی کاملا فراگیر به دنیای واقعی پیوند می‌دهد.

بررسی ویژگی‌های Apple visionOS

 

در نهایت، Apple visionOS لایه پایه ای است که به کاربران امکان می دهد تمام عملکردهای باورنکردنی Vision Pro را باز کنند. این سیستم نمایشگر با وضوح فوق العاده بالا را با ۲۳ میلیون پیکسل در دو بخش تقویت می کند و از طراحی دو تراشه سیلیکونی سفارشی اپل بهره می برد.

این سیستم عامل که برای محاسبات فضایی ساخته شده است، از طیف دوربین های Vision Pro برای ترکیب یکپارچه دنیای واقعی و مجازی استفاده می کند. با استفاده از آن، کاربران می توانند در میان دارایی ها و تجربیات محتوای سه بعدی مختلف حرکت کنند و با آنها تعامل داشته باشند.

سیستم عامل یک تصویر پایدار و یکدست را با عناصر رابط کاربری شناور و ردیابی پرتوهای صوتی برای غوطه وری چندحسی ترکیب می کند. اکوسیستم قوی همچنین می تواند به نورها و سایه های طبیعی به صورت پویا پاسخ دهد و به کاربران در پردازش مقیاس و فاصله کمک کند. بعلاوه، با یک سیستم ورودی کاملاً جدید که توسط دست انسان، چشم و دستورات صوتی کنترل می شود، نیرو می گیرد.

کاربران می‌توانند از یک محیط دیجیتالی بی‌نهایت مقیاس‌پذیر استفاده کنند، که آماده سازگاری با موارد استفاده مختلف است. فقط برخی از ویژگی های اصلی اعلام شده در پنل WDCC عبارتند از:

پشتیبانی بومی از برنامه های محبوب iOS و iPad در هنگام راه اندازی
مجموعه ای از فریم ورک های مناسب برای توسعه دهندگان برای ایجاد اپلیکیشن
اسکن چهره در زمان واقعی برای ایجاد آواتار
عملکرد M2 و R1 SoC
موتورهای صوتی ردیابی پرتوهای فضایی برای صدای سه بعدی
ضبط و پخش فیلم سه بعدی
حضور IR EyeSight و ردیابی چشم
سازگاری دینامیک نور و سایه
موتور سه بعدی چند برنامه ای برای انجام چند کار
تعامل با صفحه کلید مجازی و دیکته صوتی
۱۰۰+ عنوان Apple Arcade در زمان راه اندازی

 

موارد استفاده برای Apple visionOS

 

چند روز پس از اعلام متا از ورود قریب الوقوع هدست جدید Quest 3، دستگاه ویژن پرو اپل و سیستم عامل همراه آن ممکن است در ابتدا بازار مصرف را هدف قرار دهند. در زمان راه اندازی، visionOS از هزاران برنامه iPad و iOS در کنار برنامه های فشرده تر مانند Adobe Lightroom پشتیبانی می کند. بعلاوه، کاربران می توانند عناوین مورد علاقه Apple Arcade خود را در Vision Pro بازی کنند.

Facetime در مجموعه برنامه‌های راه‌اندازی گنجانده شده است و به کاربران امکان می‌دهد با نمایش‌های مجازی مخاطبین خود در فضایی با واقعیت ترکیبی ارتباط برقرار کنند. اپل به کاربران اجازه می دهد تا از طریق دوربین Vision Pro 3D عکس ها و فیلم ها را ضبط و به اشتراک بگذارند.

علاوه بر این، این غول فناوری فاش کرد که با شرکت های رسانه ای کار می کند تا محتوای جدید را به فروشگاه اپلیکیشن visionOS جدید وارد کند. دیزنی اعلام کرده است که با پشتیبانی اپل، ویژگی های همه جانبه ای را برای محتوای دیزنی پلاس به ارمغان می آورد و احتمالاً ESPN بر اساس دموهای WDCC، از نزدیک دنبال خواهد شد.

 

با این حال، visionOS اپل نوید فرصت هایی را به مشاغل نیز می دهد. نمایش‌های Vision Pro اپل به مردم نشان می‌دهد که با  Safari تعامل دارند و پیام‌های مشترکی را ارسال می‌کنند. این می تواند نشان دهنده تمایل این شرکت برای به دست آوردن بخشی از بازار XR سازمانی، در کنار رقبایی مانند Meta’s Quest Pro باشد.

 

یکی از ویژگی‌های هیجان‌انگیز که احتمالاً برای رهبران کسب‌وکار جذاب است، «EyeSight» است. این نوآوری در اکوسیستم visionOS به کاربران کمک می کند تا در دنیای کار ترکیبی حرکت کنند. هنگامی که شخصی به کاربری که هدست ویژن پرو دارد نزدیک می‌شود، دستگاه  امکان تعاملات جذاب را فراهم می‌کند.

 

Apple visionOS همچنین دارای مجموعه ای از ویژگی های امنیتی به روز شده است. به عنوان مثال، Optic ID از اسکن عنبیه برای احراز هویت استفاده می کند. راه حل بیومتریک داده ها را رمزگذاری می کند و با زیرسیستم ادغام شده در سیستم روی تراشه اپل، Secure Enclave کار می کند.

تاریخ انتشار Apple visionOS

 

اگر اپل امیدوار است در صنعت XR رقابت کند، قدرت visionOS باید قیمت بالای Apple Vision Pro را تأیید کند. خوشبختانه، این شرکت در حال حاضر روی فرصت هایی برای رشد سریع سرمایه گذاری می کند. همان چارچوب‌هایی که برای توسعه اپلیکیشن در سراسر اکوسیستم اپل استفاده می‌شوند، در visionOS نیز وجود دارند.

این بدان معناست که توسعه دهندگان ابزارهایی برای تجسم مجدد برنامه های موجود و ایجاد تجربیات جدید در تنظیمات فضایی خواهند داشت. توسعه‌دهندگان می‌توانند از بسترهایی مانند xCode، Reality Kit، AR Kit و SwiftUI برای توسعه برنامه‌ها در visionOS استفاده کنند.

این احتمال وجود دارد که در ماه‌های آینده شاهد هجوم توسعه‌دهندگان به این محیط باشیم. همانطور که توسعه دهندگان AR به جستجوی «لحظه آیفون» بعدی ادامه می دهند، اکوسیستم جدید مورد انتظار اپل مطمئناً هیجان زیادی ایجاد خواهد کرد.

 

هدست اپل ویژن پرو نیز تنها دستگاه پوشیدنی برای پشتیبانی از visionOS خواهد بود. اگر نوآوران بخواهند از اولین سیستم محاسبات فضایی جهان استفاده کنند، باید با اپل کار کنند.

 

اگرچه دانستن اینکه چقدر این پلتفرم VR/AR برای اپل موفق خواهد بود دشوار است، مطمئناً پتانسیل زیادی وجود دارد. آیا visionOS و قابلیت‌های منحصربه‌فرد آن به اپل این امکان را می‌دهد که از اشتباهات سایر پلتفرم‌های بزرگ در صنعت چشم‌پوشی کند؟ با توجه به اینکه Vision Pro قرار است در سال ۲۰۲۴ در قفسه ها ظاهر شود، ما زمان زیادی برای کشف این موضوع نداریم.

Apple Vision Pro و visionOS با قیمت ۳۴۹۹ دلار به فروش می رسد و در اوایل سال آینده از فروشگاه های اپل در ایالات متحده در دسترس خواهد بود.

 

منبع:xrtoday