فروشگاه سورس یونیتی

گوگل باهوش‌تر از قبل خواهد شد

اکتبر 28, 2019

گوگل باهوش‌تر از قبل خواهد شد

 

موتور جستجوی گوگل در بزرگ‌ترین به‌روزرسانی سال‌های اخیر خود، با درک بهتر زبان مکالمه، نتایج دقیق‌تری را ارائه خواهد کرد.

موتور جستجوی گوگل در حال به‌روزرسانی است و با ارائه‌ی نتایجی بهتر در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. این پیشرفت به گوگل کمک می‌کند تا زبان مکالمه را بهتر درک کند و عباراتی نظیر «For» یا «to» که به‌طور قابل توجهی معنای جمله را تغییر می‌دهند متوجه شود. در گذشته گوگل برای ارائه‌ی نتایج، فقط به کلمات کلیدی توجه می‌کرد اما با این به‌روزرسانی، تمامی کلمات یک جست‌وجو را درک خواهد کرد. درواقع از این پس گوگل با درک بهتر جزییات در یک جست‌وجو، نتایج بهتری ارائه خواهد کرد و خبری از نتایج نادرست نخواهد بود.

در گذشته گوگل در زمینه‌ی رمزگشایی معنای کامل جملات محاوره‌ای چندان موفق نبود؛ درنتیجه نمی‌توانست نتایج دقیقی را براساس جست‌وجوها ارائه دهد. برای درک بهتر موتور جستجوی گوگل، این شرکت از تکنیک تازه‌ای بهره برده که در آن، الگوریتم‌های شبکه عصبی  قادر به فهم جزییات بیشتری از جملات خواهند بود.

موتور جستجوی گوگل

گوگل مدل‌های NLP جدیدی را به موتور جستجوی خود اضافه کرده که از تکنیک BERT برای تحلیل جستجوی کاربر بهره می‌برند. این روش به الگوریتم‌های هوش مصنوعی اجازه می‌دهد تا با تجزیه و تحلیل چگونگی ارتباط کلمات در یک جمله با یکدیگر، متن را دقیق‌تر تفسیر کنند. درواقع این پردازش جدید به درک کلمه به کلمه کمک خواهد کرد؛ درنتیجه نتایج دقیق‌تری ارائه خواهد شد و این موضوع باعث باهوش‌تر شدن موتور جستجوی گوگل خواهد شد. برای مثال در جستجوی «کتاب‌های تمرین ریاضی برای بزرگسالان»، گوگل متوجه خواهد شد که کلمه «بزرگسال» بسیار حیاتی است و از ارائه‌ی نتایج جستجوی مربوط به جوانان و نوجوانان یا حتی کودکان خودداری می‌کند. در نهایت امکان ارتباط با موتور جستجوی گوگل به‌طور طبیعی‌تری برقرار خواهد شد.

این پیشرفت فقط ۱۰ درصد از جستجوی زبان انگلیسی در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با این وجود، پاندو نایاک، مدیر ارشد بخش جستجوی گوگل، آن را «بزرگ‌ترین جهش رو به جلو در پنج سال گذشته» برای محبوب‌ترین موتور جستجوی جهان نامید. وی در مقاله‌ای در وبلاگ خود نوشت:

این قابلیت با جدیدترین پیشرفت‌های تیم تحقیقاتی ما در زمینه یادگیری ماشین امکان‌پذیر شده است و ما پیشرفت خوبی را در نحوه درک موتور جست‌وجو شاهد هستیم. درواقع کلماتی مانند «To» و ارتباط آن با کلمات دیگر در یک جست‌وجو، به درک معنا و ارائه نتایج بهتر کمک می‌کند.

البته به‌گفته‌ی نایاک امکان اعمال این پیشرفت در زبان‌های دیگر نیز وجود خواهد داشت و گوگل آزمایش‌هایی جزئی از جستجوی پیشرفته BERT برای زبان‌های کره‌ای، هندی و پرتغالی انجام داده و تاکنون شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی بوده است.

منبع:www.zoomit.ir