فروشگاه سورس یونیتی

نقص امنیتی در نسخه‌های جدید زبان PHP

اکتبر 26, 2019

نقص امنیتی در نسخه‌های جدید زبان PHP

 

شناسایی نقص امنیتی در نسخه‌های جدید زبان برنامه‌نویسی PHP

مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری نسبت به شناسایی نقص امنیتی در نسخه‌های جدید زبان برنامه‌نویسی PHP هشدار داد که از این نقص برای تحت کنترل درآوردن سرورها سوءاستفاده شده است.

به نقل از معاونت بررسی مرکز افتا، آسیب‌پذیری جدید اجرای کد از راه دور در زبان برنامه نویسی PHP سبب شده که از این نقص امنیتی اخیرا برای تحت کنترل درآوردن سرورها سوءاستفاده شود.

زبان PHP رایج‌ترین زبان برنامه‌نویسی است که برای ساخت وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود. در این نرم افزار، آسیب‌پذیری با شماره CVE-۲۰۱۹-۱۱۰۴۳ ردیابی می‌شود و به مهاجمان اجازه می‌دهد تا با دسترسی به یک URL ساخته شده، دستوراتی را روی سرورها اجرا کنند.

بهره‌برداری از این آسیب‌پذیری به سادگی انجام می‌شود و کد اثبات مفهومی (PoC) آن به صورت عمومی در گیت‌هاب منتشر شده و در دسترس کاربران است.

طبق گفته کارشناسان امنیتی، اسکریپت PoC موجود در گیت‌هاب می‌تواند از طریق وب سرور مورد نظر وجود آسیب‌پذیری را بررسی کند و هنگامی که یک هدف آسیب‌پذیر شناسایی شود، مهاجم می‌تواند به سرور وب آسیب‌پذیر، درخواست دستکاری شده ارسال کند.

در این آسیب پذیری که وصله مربوط به آن نیز منتشر شده است، همه سرورهای مبتنی بر PHP تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند و تنها سرورهای NGINX که ویژگی PHP-FPM آن‌ها فعال باشد آسیب‌پذیر هستند؛ برخی از ارائه‌دهندگان میزبانی وب این مولفه را به عنوان بخشی از محیط میزبانی PHP اضافه می‌کنند.

مرکز افتا تاکید کرد که با توجه به در دسترس بودن کد PoC و سادگی بهره‌برداری از این نقص، به صاحبان وب‌سایت‌ها توصیه می شود تنظیمات وب سرور را بررسی و نسخه PHP را در اسرع وقت به روز کنند.

منبع:خبرگزاری مهر