فروشگاه سورس یونیتی

عربستان سعودی میلیاردها دلار برای تسلط بر صنعت بازی هزینه می کند

ژوئن 14, 2023

عربستان سعودی میلیاردها دلار برای تسلط بر صنعت بازی های جهانی هزینه می کند.

عربستان سعودی

Savvy با تلاش سریع برای تنوع بخشیدن به درآمدها و به دست آوردن قدرت نرم، ۸ میلیارد دلار برای معاملات در ۱۸ ماه خرج می کند.
ولیعهد محمد بن سلمان بودجه ۳۸ میلیارد دلاری به Savvy داده است، ریاض قصد دارد دلارهای نفتی خود را در بخش‌های مختلف مستقر کند.

 

عربستان سعودی در ۱۸ ماه گذشته تقریباً ۸ میلیارد دلار برای خرید و ایجاد سهام در شرکت‌های بازی در سراسر جهان به عنوان بخشی از  سرمایه‌گذاری توربوشارژ با هدف تبدیل شدن به یک نیروی مسلط در صنعت سرگرمی در حال رشد هزینه کرده است.

گروه ساووی گیمز تحت حمایت عربستان سعودی این معاملات را رهبری کرده است، از جمله سهام قابل توجهی در VSPO چین، گروه Embracer سوئد، و خرید Scopely مستقر در ایالات متحده، زیرا ریاض ثروت نفتی خود را به کار می گیرد تا راه خود را در طیف متنوعی از بخش ها افزایش دهد.

Savvy که در ژانویه ۲۰۲۲ راه اندازی شد، به طور کامل متعلق به صندوق سرمایه گذاری عمومی ۶۵۰ میلیارد دلاری عربستان سعودی است و ریاست آن برعهده محمد بن سلمان، ولیعهد است، که گفت هدفش تبدیل پادشاهی به “مرکز جهانی نهایی برای بخش بازی ها و ورزش های الکترونیکی” است در هفت سال.

برای حمایت از برنامه‌های بلندپروازانه‌اش، ساوی هزینه  ۳۸ میلیارد دلاری به آن داده شده است.

Piers Harding-Rolls، تحلیلگر بازی در Ampere Analysis، یک شرکت تحقیقاتی، گفت: «صنعت بازی در عربستان سعودی نوپا است: آنها باید آن را به معنای واقعی کلمه از پایه بسازند.

این پادشاهی قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به خانه ۲۵۰ شرکت و استودیو بازی تبدیل شود و ۳۹۰۰۰ شغل ایجاد کند که این صنعت ۱ درصد به تولید ناخالص داخلی کمک می کند. این برنامه ها شامل ورود به ورزش های الکترونیکی از طریق مشارکت با VSPO است.

 

مقامات آگاه با برنامه های پادشاهی می گویند که معاملات بیشتری در راه است. آنها می گویند تمرکز بر بازی بخشی از بازنگری در اقتصاد کشور برای تنوع بخشی فراتر از نفت است و عربستان سعودی را به سرمایه گذاری در مجموعه متنوعی از صنایع رو به رشد مانند تولید خودروهای الکتریکی سوق می دهد.

این تلاش‌ها در کنار تلاش‌هایی برای کسب قدرت نرم جهانی است که هزینه‌های سنگین پادشاهی را در ورزش‌هایی مانند فوتبال و گلف، که منتقدان می‌گویند تلاشی برای منحرف کردن توجه از سوابق حقوق بشر این کشور است، به همراه داشته است.

 

استراتژی بازی موج هایی را در صنعت ایجاد کرده است زیرا ریاض با غول هایی مانند Tencent، مایکروسافت و سونی برای استعدادهای برتر و مالکیت معنوی رقابت می کند.

وینسنت وانگ، مدیر کل انتشارات جهانی و ورزش‌های الکترونیکی جهانی در Tencent Games گفت: «عربستان سعودی در حال ایجاد نشان خود در صنعت بازی و رشد صنعت بازی جهانی به عنوان یک کل است.

 

بازی در عربستان سعودی رایج است، جایی که ۷۰ درصد از جمعیت ۳۶ میلیونی آن زیر ۳۵ سال سن دارند. به گفته مقامات بازی های عربستان، درصد مشابهی از شهروندان آن به عنوان گیمر شناخته می شوند. شاهزاده محمد یک گیمر مشهور است.

دنی تانگ، مدیر ارشد مالی VSPO و رئیس استراتژی جهانی گفت: “این یک بازار و شریک بسیار هیجان انگیز برای ما است.” “عربستان سعودی یک کشور بسیار جوان با جامعه بازی بسیار فعال است.”

جدا از معامله Savvy، PIF 8 درصد از سهام نینتندو را خریداری کرده است که آن را به بزرگترین سرمایه گذار خارجی شرکت ژاپنی و همچنین دارایی در Activision Blizzard و Ubisoft تبدیل کرده است.

مقامات می گویند پادشاهی می خواهد از نفوذ مالی خود برای ایجاد سهم قابل توجهی در بخش بازی استفاده کند که به گفته ردیاب صنعت NewZoo، ارزش آن ۲۰۰ میلیارد دلار است. گزارش سال گذشته PwC پیش‌بینی کرد که درآمد جهانی بازی‌های ویدیویی می‌تواند از ۳۰۰ میلیارد دلار فراتر رود و تا سال ۲۰۲۶ بیش از یک دهم کل هزینه‌های سرگرمی و رسانه را شامل شود.

تغییر نسلی در عادات مصرف به این معنی است که برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که بازی از تلویزیون سنتی پیشی خواهد گرفت و به بزرگترین منبع درآمد سرگرمی در سال‌های آینده تبدیل خواهد شد.

برایان وارد، مدیر اجرایی Savvy گفت: “این منطقه پر از جمعیتی است که برای ما مطلوب است.” زمانی که استراتژی ملی را در پیش گرفتید. . . و تمایل به تنوع بخشیدن به اقتصاد به دور از نفت و گاز، این یک فرض طبیعی است که سرمایه گذاری های زیادی در عربستان سعودی برای بازی ها انجام شود.

 

دولت‌های منطقه‌ای و ملی در سرتاسر جهان مدت‌هاست که از معافیت‌های مالیاتی، تأمین مالی راه‌اندازی و سایر مشوق‌ها برای جذب استعدادها به این بخش استفاده می‌کنند، که ترکیبی قانع‌کننده از نوآوری فنی و خلاقیت را به سیاست‌گذاران ارائه می‌دهد.

اما مدیران صنعت می گویند که پول نقد به تنهایی ممکن است برای جلب نظر توسعه دهندگانی که Savvy ممکن است هدف قرار دهد کافی نباشد.

برای برخی در این بخش، تراکنش ۵ میلیارد دلاری Scopely صرفاً نشان داد که Savvy برای برنده شدن در معاملات باید اضافه پرداخت کند. یکی از پیشکسوتان صنعت گفت: «قیمتی که آنها دریافت کردند، هیچ کس نمی توانست آن را باور کند.

این شخص گفت: «آنها در مورد آن کاملاً صریح هستند: برای هر چیزی که با آنها مرتبط است حق بیمه وجود دارد. هیچ کس قرار نیست برای زندگی شبانه به ریاض یا جده نقل مکان کند.

 

یکی از سرمایه گذاران می گوید: «من فکر نمی کنم آنها خریدار مشتاقی برای اکثر استودیوهای بازی باشند. “من مطمئن نیستم که آنها چقدر محیط خلاقانه ای را برای شرکت هایی که می خرند ایجاد کنند.”

میلیاردها دلار پادشاهی ممکن است در یک لحظه مهم رسیده باشد. رشد صنعت بازی‌ها در حال کاهش است و به تک رقمی می‌رسد، زیرا دیگر نمی‌تواند به موفقیت گوشی‌های هوشمند، که اکنون نیمی از درآمدهای صنعت را به خود اختصاص می‌دهد، پشت سر بگذارد و هزینه‌های بازاریابی نیز افزایش یافته است.

 

منبع: www.ft.com