فروشگاه سورس یونیتی

اینتل معماری پردازنده‌ Tremont را معرفی کرد

اکتبر 28, 2019

اینتل معماری پردازنده‌ Tremont را معرفی کرد

 

اینتل از معماری هیبریدی Tremont برای پردازنده‌های ۱۰ نانومتری رونمایی کرد که بهبود ۳۰ درصدی را در فاکتور IPC به‌همراه دارد.

ظاهرا  اینتل در رقابت بازار پردازنده، برگ برنده‌ی دیگری را رو کرده است. آن‌ها معماری Tremont را معرفی کردند که اولین به‌روزرسانی و ارتقای جدی پس از عرضه‌ی Bay Trail در سال ۲۰۱۳ محسوب می‌شود. معماری جدید، جایگزین +Goldmont خواهد شد. ترمونت، اولین فرایند تولید ۱۰ نانومتری برای این دسته از محصولات است که در پلتفرم لیکفیلد استفاده خواهد شد. مفهوم هسته‌های موسوم به Big.little (اصطلاحی مرسوم در دنیای فناوری گوشی‌های هوشمند) با معماری جدید به دنیای محصولات موبایلی x86 اضافه خواهد شد. پردازنده‌های لیکفیلد با ترکیب معماری Sunny Cove و Tremont، ارتقایی قابل‌توجه نسبت به نمونه‌های کنونی x86 خواهند داشت و بدون افزایش شدید مصرف باتری، کارایی بهینه‌تر را برای دستگاه‌های موبایلی ارائه می‌کنند.

قطعه‌ی گم‌شده‌ی استراتژی Foveros

اینتل در کنفرانس پردازنده‌ی Linely Fall، از معماری ترمونت رونمایی کرد. در بخشی از توضیح رسمی شرکت درباره‌ی دستاورد جدید می‌خوانیم:

معماری پردازده‌ی ترمونت برای افزایش کارایی و قدرت در محصولات کوچک با تأمین نیروی پایین طراحی شد. محصولاتی که بر پایه‌ی ترمونت تولید می‌شوند، دسته‌های مشتری، اینترنت اشیاء و دیتاسنتر را پوشش می‌دهند. به‌علاوه در ترکیب ترمونت با دیگر IPهای خانواده‌ی محصولات اینتل، نسل جدیدی از محصولات شرکت در دنیای پردازش تولید می‌شوند. در این رویداد برای اولین‌بار به‌صورت عمومی از جزئیات ریزمعماری ترمونت رونمایی می‌شود. به‌علاوه توضیح خلاصه‌ای از تأثیر پیاده‌سازی ترمونت روی دیگر هسته‌های پردازشی اینتل شرح می‌دهیم.

اینتل ترمونت / Tremont

مجموعه‌ی دستورالعمل اینتل ترمونت، شامل یک پیش‌بینی‌کننده‌ی برش در استاندارد هسته‌ای و ۶ بخش گسترده‌ی رمزگشایی دستورالعمل به‌همراه ۴ واحد تخصیص دستورالعمل خواهد بود. همه‌ی بخش‌های مذکور به‌کمک ۱۰ پورت اجرایی و کش L2 با حافظه‌ی حداکثر ۴/۵ مگابایت ترکیب می‌شوند. محصول نهایی، کارایی در حد Sandy Bridge را در ساختار دستگاه‌های موبایلی عرضه می‌کند. اینتل در طراحی این معماری، تمرکز ویژه‌ای روی حالت تک‌رشته‌ای داشته است و در نمودارهای خود نیز بهبود قابل‌توجهی را در کارایی تک‌رشته‌ای نشان می‌دهد.

نمودارهای قدرت/کارایی معماری ترمونت، تقریبا شبیه به Sunny Cove هستند، اما بازدهی قدرت بیشتری را در سطوح پایین‌تر کارایی نشان می‌دهند. درنتیجه هسته‌ای طراحی می‌شود که بازدهی بهتری در عمر باتری دارد و حتی در زمان فعالیت هسته‌های کوچک (little در اصطلاح Big.litlle) مصرف بهینه‌ای خواهد داشت. Sunny Cove هم به‌عنوان یک ارتقاء قابل‌توجه در خانواده‌ی محصولات اینتل شناخته می‌شود و هر دوی این محصولات، با روش ۱۰ نانومتری تولید خواهند شد.

اینتل ترمونت / Tremont

اطلاعات جدید از Foveros و Lakefield

هر ترکیب سیستم روی تراشه (SOC) شامل چند لایه‌ی انفرادی می‌شود. به‌عنوان مثال، لیکفیلد که در دسته‌بندی SOC قرار دارد، شامل چهار لایه است که هر کدام اهداف منحصربه‌فردی دارند. دو لایه‌ی بالایی شامل DRAM می‌شود که حافظه‌ی اصلی سیستم را در اختیار پردازنده قرار می‌دهد. این انتقال حافظه به‌کمک الگوی حافظه‌ای PoP یا Package on Package صورت می‌گیرد که از دو DRAM نوع BGA روی هم استفاده می‌کند. با چنین رویکردی، SOC دیگر نیاز به DRAM با ساختار سوکتی نخواهد داشت، درنتیجه فضای زیادی روی مین‌بورد صرفه‌جویی می‌شود.

لایه‌ی دوم SOC به‌نام چیپلت پردازشی شناخته می‌شود که معماری هیبرید پردازنده‌ی مرکزی و گرافیک دارد و براساس فرایند نود ۱۰ نانومتری طراحی و تولید می‌شود. معماری هیبریدی پردازنده‌ی مرکزی (Hybrid CPU) دارای پنج هسته‌ی انفرادی است که یکی از آن‌ها با اصطلاح هسته‌ی بزرگ (Big Core) شناخته می‌شود و از معماری Sunny Cove پیروی می‌کند. همین معماری، در پردازنده‌های ۱۰ نانومتری آتی اینتل، یعنی آیس‌لیک هم به‌کار گرفته می‌شود. طراحی Sunny Cove Core با هدف ارائه‌ی بالاترین کارایی، بهینه‌سازی شده است. چهار پردازنده‌ی مرکزی ۱۰ نانومتری کوچک دیگر، با هدف افزایش بازدهی مصرف نیرو بهینه‌سازی می‌شوند.

اینتل ترمونت / Tremont

قالب مشابه پردازنده‌های دیگر، شامل موتور گرافیکی نسل ۱۱ اینتل است که ۶۴ واحد اجرایی دارد. تحلیل‌گران آزمایشی کی روی تراشه‌ی گرافیکی نسل ۱۱ Intel GT2 Iris Plus 940 با ۶۴ واحد اجرایی داشته‌اند که نتایج خوبی نسبت به تراشه‌های کنونی Gen 9.5 نشان می‌دهند. از آنجایی که لیکفیلد از همان موتور گرافیکی استفاده می‌کند، می‌توان انتظار کارایی بهینه‌ی گرافیکی از این پردازنده‌ی مجهز به ساختار سه‌بعدی داشت.

در پایان باید به قالب اصلی پردازنده اشاره کنیم که به‌عنوان بلوک کش و ورودی/خروجی SOC عمل می‌کند. این قالب به‌نام P1222 شناخته می‌شود و از روش تولید ۲۲FFL برای تولید آن استفاده شده است. قالب اصلی با طراحی مبتنی بر قیمت پایین و هدررفت پایین توسعه می‌یابد که ظرفیت‌های متعدد ورودی/خروجی را نیز به پردازنده اضافه می‌کند.

منبع:www.zoomit.ir