آموزش یونیتی- قسمت هفدهم

هنگام اسکریپت نویسی ، باید از یک ویرایشگر استفاده کنیم . برنامه نویسان معمولا از یک ویرایشگر مخصوص برای اسکریپت نویسی استفاده می کنند . خبر خوب این است که یونیتی دارای MonoDevelop است MonoDevelop. ویرایشگری است که می تواند همه زبان های برنامه نویسی مورد استفاده در یونیتی( C# ، جاوااسکریپت و Boo ) را مدیریت کند . در بخش بعدی با MonoDevelop آشنا می شوید .

اسکریپت نویسی در یونیتی با استفاده از # C


برای ایجاد یک اسکریپت جدید در یونیتی با استفاده از #C ؛ مراحل زیر را دنبال کنید:

یونیتی را اجرا کنید.
پروژه بازی را باز کنید.
به منو Assets | Create | C# Script   بروید.
اسکریپت را در نمای Project خواهید دید . آن را testScript بنامید . بعد از پایان کار ، این اسکریپت را حذف خواهیم کرد :

آموزش یونیتی- قسمت هفدهم

آموزش یونیتی- قسمت هفدهم

حالا در نمای Inspector ، اسکریپت قابل دیدن خواهد بود .

۵-در نمای Project و زیر Assets ؛ روی اسکریپت دوبار کلیک کنید . این کار باعث اجرای MonoDevelop شده و قادر به ویرایش اسکریپت خواهید بود:

۶- در MonoDevelop ؛ کد زیر را به خط ۸ اضافه کنید.

;print(“Hello Little Farmer Colt!”)

۷- اسکریپت شما به صورت زیر می شود :

آموزش یونیتی- قسمت هفدهم

۸- در MonoDevelop به منو File | Save All یا File | Save بروید.

۹- پنجره MonoDevelop را ببندید.

۱۰-در نمای Inspector ، اسکریپت را بازدید کنید تا مطمئن شوید که تغییرات صورت گرفته ، ذخیره شده باشد:

آموزش یونیتی- قسمت هفدهم

۱۱- در نمای Hierarchy ، روی گزینه Camera Main کلیک کنید.

۱۲- در نمای Project ، اسکریپت را کلیک کرده و به گزینه Camera Main که در نمای Hierarchy موجود است ، درگ کنید . این کار ، اسکریپت را به گزینه Camera Main متصل می کند . اسکریپت ها برای اینکه در بازی مورد استفاده قرار گیرند ، باید به یک شئ بازی متصل شوند.

۱۳-با انتخاب گزینه Camera Main در نمای Hierarchy ؛ می بینید که اسکریپت در نمای Inspector لیست می شود:

آموزش یونیتی- قسمت هفدهم

۱۴- حالا روی دکمه play کلیک کنید . اسکریپت اجرا شده و پیغام خروجی روی خط فرمان یونیتی ، نوشته می شود . این خط فرمان در گوشه پائینی سمت چپ محیط کاری یونیتی واقع شده است :


در ضمن با رفتن به منو Console | Window نیز می توانید به خط فرمان خروجی دسترسی پیدا کنید . این کار به شکل زیر ، خط فرمان را در یک پنجره جداگانه باز می کند:


  مراحل حذف این اسکریپت

  1. در نمای Hierarchy ، شئ Camera Main را انتخاب کنید.
  2. در نمای Inspector ، روی چرخ دنده سمت راست اسکریپت کلیک کنید.
  3. Component Remove را انتخاب کنید.
  4. در نمای Project ، روی اسکریپت راست کلیک کرده و Delete را انتخاب کنید .
  5. به شکل زیر روی دکمه Delete کلیک کنید :


تابع های Start و update


احتمالا در هنگام ایجاد اولین اسکریپت #C ، متوجه شدید که اسکریپت دو تابع دارد:

{ } () void Start

{ } () void Update

ما کدمان را در تابع Start قرار دادیم تا اولین باری که شئ متصل به آن ؛ نمونه سازی می شود ، این کد اجرا شود . هنگامی که بازی شروع می شود ، شئ Camera Main نمونه سازی می شود .

 اگر دستوراتمان را در تابع Update قرار دهیم ، در هر فریم ، اجرا خواهند شد . بازی ما با سرعت چندین فریم در هر ثانیه اجرا می شود بنابراین قراردادن دستور print در این تابع باعث ایجاد تعداد زیادی از خروجی ها و پردازش های غیرضروری خواهد شد .

مثالی از اسکریپت نویسی

 
اجازه دهید اسکریپتی طولانی تر را ببینیم . اسکریپتی که در کدهای زیر می بینید ، به منظور گرفتن ورودی کاربر از طریق دکمه های صفحه کلید ؛ استفاده می شود . اشکالی ندارد ؛ اگر این اسکریپت را نمی فهمید . ما فقط آن را برای آشنا شدن شما با اسکریپت های یونیتی ، در اینجا آورده ایم . لازم نیست آن را تایپ کنید یا به بازیتان اضافه نمائید.

این اسکریپت شامل کلاس ButtonInput است که دارای متدهای Start و Update است .

  • تابع Start ، یک بار هنگامی که بازی در ابتدا شروع می شود ؛ اجرا می شود .
  • متد Update در حالیکه بازی در حال اجراست ، در هر فریم از بازی اجرا می شود .

آموزش یونیتی- قسمت هفدهم

منابع اسکریپت در یونیتی

 قبلا با فروشگاه منابع یونیتی آشنا شدیم و حتما می دانید که اسکریپت ها نیز یکی از منابع موجود در این فروشگاه است . هزاران اسکریپت رایگان و پولی در فروشگاه در دسترس شماست . تصویر زیر ، نمونه ای از یک اسکریپت رایگان است که شرکت Technologies Unity سازنده آن است :

این منبع شامل شانزده flare lens است که می توانید از آنها در بازی هایتان استفاده کنید . چون این منبع رایگان است ، باید دکمه Unity in Open را کلیک کنید . با استفاده از اسکریپت های این چنینی که از قبل آماده هستند ، می توانید زمان زیادی را صرفه جوئی کنید .

حالا که به صورت مقدماتی با زبان C# و نحوه استفاده از اسکریپت ها در یونیتی ، آشنا شدید ؛ وقت آن است که اینها را در بازیمان به کار گیریم . این کار را در بخش بعد انجام خواهیم داد .

 

 

 

منبع:
javad.arbabi e-book
ir.dev-bazi