آموزش یونیتی-قسمت هفتم


زمین محیط بازی ما به شکل یک مزرعه روستائی همراه با آب و زمین است . ما زمین را همراه با آبی که در وسط زمین جاری است و یک پل که به بازیکن اجازه می دهد بین دو سمت زمین حرکت کند ؛ ایجاد می کنیم . در سمت چپ زمین ، خانه Colt و محیطی برای جوجه ها و گرازها قرا می دهیم . کشاورز مسن در سمت راست زمین یک خانه خواهد داشت که با مزارع غلات ، احاطه شده است . برای جذاب تر شدن زمین ، چند تپه و درخت نیز اضافه می کنیم . شکل زیر ، مدلی از آنچه که در این فصل ایجاد خواهیم کرد ؛ نشان می دهد :

ما یک پروژه ایجاد می کنیم و آن را در ادامه آموزش‌ها  تکمیل خواهیم کرد . برای ایجاد این پروژه ، مراحل زیر را انجام دهید :

۱- یونیتی را اجرا کنید.

۲- در پنجره آغازی یونیتی ، روی دکمه Project New را کلیک کنید.

۳-برای اسم پروژه ، LittleFarmerColt را وارد کنید.

۴ -مسیری برای ذخیره پروژه انتخاب کنید.

۵- دقت کنید که ۳D انتخاب شده باشد.

۶-روی دکمه Project Create را کلیک کنید .

بعــد از انجــام ایــن مراحــل ، یــونیتی یــک پــروژه جدیــد بــاز مــی کنــد . در بخــش بعــد ، ایجــاد زمــین را شروع می کنیم .

ایجاد زمین

یونیتی با زمین به عنوان یک شئ بازی رفتار می کند . در یونیتی ، به این به شکل GameObject اشاره می شود . GameObject  یکی از خصوصیات اصلی یونیتی است . هر چیزی یک شئ بازی است مثلا کاراکترها ، درخت ها ، نورها ، دوربین ها و … این اشیاء به عنوان محفظه ای برای component ها ؛ عمل می کنند . در یونیتی ، پروژه ها شامل انواع اشیاء بازی هستند.

در نمای Project می توانید همه اشیاء بازی را ببینید . از بعضی از این اشیاء بازی ، در صحنه هایتان استفاده می کنید . بنابراین اشیاء بازی موجود در صحنه ، در نمای Hierarchy قابل دیدن خواهند بود . هنگامی که اشیاء بازی را از نمای Project به داخل نمای Hierarchy درگ می کنیم ؛ یک نمونه یا یک کپی از آن شئ بازی را ایجاد خواهیم کرد . بعدا خواهید دید که چگونه می توان component ها را به اشیاء بازی اضافه کرد .

فعلا می خواهیم زمین بازیمان را ایجاد کنیم . این کار را با اجرای مراحل زیر انجام می دهیم:

آموزش یونیتی-قسمت هفتم

آموزش یونیتی-قسمت هفتم

  1. از منو GameObject و بخش Object 3D ، گزینه Terrain را انتخاب کنید . این کار یک شئ زمین ایجاد می کند . خواهید دید که اشیاء در نماهای Hierarchy و Project لیست می شوند.
  2. سپس ، اندازه زمین را کاهش می دهیم تا مدیریتش آسان تر شود . برای این کار ، در نمای Hierarchy ، Terrain را انتخاب کرده و سپس در نمای Inspector ، دکمه Settings Terrain را انتخاب می کنیم  Width Terrain و Length Terrain  را ۲۵۰ قرار می‌دهیم . این کار باعث می شود اندازه زمین  ۲۵۰x250 شود .

توجه: هنگامی که اولین بار در یونیتی ، یک زمین ایجاد می کنید ؛ مبداء این زمین در یک گوشه است . می توانید مبداء صحنه را به (۰,۰,۰ ) تغییر دهید تا در وسط زمین قرار گیرد . این کار ، مدیریت زمین را آسان تر می کند .


۳٫ در نمای Inspector ، روی دکمه Tool Height Paint کلیک کنید و سپس روی دکمه Flatten کلیک کنید . توجه کنید که با انجام این کار ممکن است اشیاء ؛ قاب موجود در نمای Scene را ترک کنند . می توانید با دوبارکلیک بر روی اشیاء در نمای Hierarchy ، آنها را به قاب برگردانید . حالا زمین ایجاد شده است و آماده اضافه کردن اجزای دیگر هستیم . اضافه کردن کوه ها ما به زمین ، کوه و تپه اضافه می کنیم تا طبیعی تر شود .

 چون بازی ما در یک مزرعه انجام می شود ، کوه ها را فقط در اطراف لبه های زمین اضافه می کنیم . این به ما کمک می کند کاراکتر بازی از لبه زمین به پائین سقوط نکند . یونیتی ، ایجاد کوه ها را تا حد درگ مکان نمای ماوس آ سان کرده است . مراحل ایجاد کوهها را ببینید:

  1. در نمای Inspector ، روی ابزار Terrain Lower/Raise کلیک کنید .
  2.  در نمای Inspector انواع قلم مو( (brushرا خواهید دید . با یک کلیک ، یکی از آنها را انتخاب کنید . حتی می توانید اندازه آن را نیز تغییر دهید .
  3. ماوس را به نمای Scene ببرید . هنگامی که دکمه چپ ماوس را فشار داده و مکان نما را روی زمین ، درگ می کنید ؛ می بینید که کوه ها روی زمین ایجاد می شوند
  4. در اطراف ۴ لبه زمین ، این کوه ها را ایجاد کنید .

هنوز کوه ها و زمین خیلی شبیه به هم نیستند .

اضافه کردن رودخانه

کار بعدی اضافه کردن رودخانه است . ما این کار را با حفر یک چاله یا گود کردن زمین در جائی که می خواهیم رودخانه وجود داشته باشد و سپس اضافه کردن آب انجام می دهیم . برای حفر چاله مراحل زیر را انجام دهید:

  1. در نمای Inspector ، روی ابزار Terrain Lower/Raise کلیک کنید.
  2. یک قلم موی بزرگ انتخاب کنید.
  3. مکان نمای ماوس را به نمای Scene ببرید.
  4. کلید Shift را بگیرید و دکمه چپ ماوس را فشار دهید. حالا با درگ ماوس روی زمین ، قادر به گود کردن زمین خواهید بود .
  5. زمین را در قسمت وسط از یک سمت به سمت دیگر گود کنید . این کار ، منطقه ای را برای قرارگرفتن آب آماده می کند طوری که زمین را دو نیمه خواهد کرد .

در ادامه آب را نیز اضافه خواهیم کرد.

بافت ها

 بافت (Texture)در یونیتی ؛ فایل های تصویری هستند که برای اضافه کردن یک سطح بافت بندی شده به یک شئ ، استفاده می شوند . با انجام مراحل زیر ، چند بافت زمین اضافه می کنیم:

آموزش یونیتی-قسمت هفتم

آموزش یونیتی-قسمت هفتم

 

  1. از منو Assets و قسمت Package Import ، گزینه Environment را انتخاب کنید.این کار باعث باز شدن پنجره Package Import می شود.
  2. دکمه Import را کلیک کنید تا بسته به پروژه اضافه شود . بسته انتخاب شده ، بسته ای بزرگ است بنابراین ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا به پروژه اضافه شود .

بعدا درباره بسته ها( (package) صحبت خواهیم کرد . فعلا بدانید که بسته ها ، راهی سریع برای اضافه کردن بسیاری از اشیاء به پروژه ها هستند.

بسته Environment چندین بافت دارد . اگر در نمای Project آن را باز کنید ؛ می بینید یک پوشه به نام Assets  Standard  یا SampleAssets وجود دارد . داخل پوشه Environment ، پوشه Terrain را می بینید:

آموزش یونیتی-قسمت هفتم

آموزش یونیتی-قسمت هفتم


این پوشه محتوی بافت هائی است که ما از آنها برای زیباترکردن زمین استفاده می کنیم . با مراحل زیر این کار را انجام دهید :

  1. در نمای Hierarchy ، Terrain را انتخاب کنید.

۲٫ در نمای Inspector ، دکمه Texture Paint را انتخاب کنید.

۳٫ در نمای Inspector ، زیر قسمت قلم موها ، روی دکمه Textures Edit کلیک کنید.

آموزش یونیتی-قسمت هفتم

 

از منو باز شده Texture Add را انتخاب کنید.

در پنجره Texture Terrain Add ، زیر Texture ، دکمه Select را انتخاب کنید.

در پنجره Texture Select ، روی آیکون MudRockyAlbedoSpecular  دوبار کلیک کنید.

روی دکمه Add کلیک کنید تا این بافت به زمین شما اضافه شود.

حالا بافت به زمین اعمال شده و شبیه به تصویر زیر می شود:

آموزش یونیتی-قسمت هفتم

 

زمین ما کمی واقعی تر شده چون بافت را به آن اعمال کرده ایم . سپس از یک بافت دیگر برای نقاشی کوه ها استفاده می کنیم . مراحل زیر را برای این کار دنبال کنید:

  1. در نمای Hierarchy ، Terrain را انتخاب کنید.
  2. در نمای Inspector ، دکمه Texture Paint را انتخاب کنید.
  3. در نمای Inspector ، دکمه Textures Edit را کلیک کنید.
  4. در منو باز شده Texture Add را انتخاب کنید
  5. در پنجره Texture Terrain Add زیر Texture ، دکمه Select را انتخاب کنید.
  6. در پنجره Texture Select پائین بیائید تا آیکون CliffAlbedoSpecular را ببینید. روی آن دوبار کلیک کنید.
  7. دکمه Add را کلیک کنید تا این بافت با بافت های دردسترس برای نقاشی ، اضافه شود.
  8. در نمای Inspector ، روی این بافت جدید را کلیک کنید.
  9. یک قلم مو با اندازه مناسب انتخاب کنید.
  10. مکان نمای ماوس را به نمای Scene ببرید.
  11. دکمه چپ ماوس را فشار داده و مکان نما را روی کوه حرکت دهید . این کار باعث نقاشی بافت انتخابی روی کوه می شود .

حالا بافت های زمین و کوه ها با هم متفاوت است:

آموزش یونیتی-قسمت هفتم

آموزش یونیتی-قسمت هفتم


در قسمت بعد ، یک پل ایجاد می کنیم ، درخت ها را می کاریم ؛ آب را اضافه کرده و آسمان را نیز ایجاد می کنیم .
منبع: javad.arbabi e-book