آموزش یونیتی- قسمت بیست وچهارم

mini-maps(نقشه های کوچک) برای بازیکنان بازی ، یک وسیله کمکی تصویری فراهم می کند که به آنها کمک می کند دورنما و جهتشان را در بازی حفظ کنند . بسته به بازی ، mini-maps می تواند برای اهداف متفاوتی به کار گیری شود . مثلا توانائی دیدن نقشه ای که مشرف بر اردوگاه دشمنان باشد ؛ نمائی از نقشه بازی همراه با شاخص هائی که نشان دهنده دوستان و دشمنان بازی باشند و … هر چند ما برای بازی خود ، نیازی به mini-maps نداریم ؛ اما برای نشان دادن نحوه ایجاد آنها به شما ، آن را برای بازیمان ایجاد می کنیم .

ایجاد یک mini-maps


مراحل زیر را به منظور ایجاد یک mini-maps برای بازیمان ، دنبال کنید:

۱ .منو GameObject >> Camera را انتخاب کنید.

۲ .در نمای Hierarchy ، اسم را از Camera به mini-maps تغییر دهید.

۳ .در حالیکه این دوربین  mini- mapانتخاب شده باشد ، به نمای Inspector رفته و دکمه Layer را کلیک کنید سپس از منو باز شده Add Layer را انتخاب کنید.

۴ .در Layer User بعدی و در دسترس ، اسم  mini- mapرا وارد کنید:

۵ .در نمای Hierarchy ، گزینه Mini –Map  را انتخاب کرده و سپس Layer >> Mini – Map  را انتخاب کنید . حالا دوربین mini – mapجدید به لایه Mini –Map واگذار شده است:

۶ .سپس اطمینان حاصل می کنیم که دوربین اصلی ، دوربین Mini – Mapرا رندر نکند . در نمای Hierarchy ، گزینه Main Camera را انتخاب کنید.

۷ .در نمای Inspector ، گزینه Mask Culling را انتخاب کرده و از منو زیر ، تیک Mini – Mapرا بردارید تا از حالت انتخاب شده خارج شود .

آموزش یونیتی- قسمت بیست وچهارم

۸٫ حالا آماده تکمیل تنظیمات دوربین mini – mapهستیم . در نمای Hierarchy ، گزینه Mini Mapرا انتخاب کنید.

۹ .در نمای Scene و با استفاده از ابزارهای تغییر شکل ، شئ دوربین را طوری تنظیم کنید که در بالای مزرعه Colt قرار گیرد . در نمای Scene به مقدار لازم به داخل و خارج زوم کنید تا مطمئن شوید که دوربین فقط مزرعه Colt را می بیند .

۱۰٫در نمای Inspector و زیر Camera ، تنظیمات را به شکل زیر وارد کنید:

آموزش یونیتی- قسمت بیست وچهارم

۱۱ .درحالیکه دوربین Mini – Map  هنوز انتخاب شده باشد ، در نمای Inspector روی هر یک از کامپوننت های Audio Listener و GUI Layer ، Flare Layer راست کلیک کنید و Remove Component را  انتخاب کنید.

۱۲ .صحنه و پروژه را ذخیره کنید.

۱۳ .حالا آماده تست mini – mapهستیم . بازی را play کرده و می بینید که حتی با حرکت Colt به سمت انبار Pa Poo ، مزرعه Colt در mini – mapقابل دیدن است:

آموزش یونیتی- قسمت بیست وچهارم

آموزش یونیتی- قسمت بیست وچهارم

 mini – map می تواند یکی از اجزای قدرتمند بازی ها باشد . اگر قصد استفاده از آن را در بازی هایتان  دارید ، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

۱ .مطمئن شوید که اندازه mini – map ، محدوده زیادی از محیط بازی شما را نگیرد . هیچ چیز بدتر از این نیست که از سمت دشمنی مورد شلیک قرار بگیرید که او را به خاطر وجود mini – map ندیده اید.

mini – map. 2  باید یک هدف داشته باشد و فقط هنگامی که مورد نیاز باشد ، استفاده شود مثلا به بازیکن کمک کند با آگاهی از شرایط بازی ، تصمیمی را بگیرد . در بازی ما ، بازیکن می تواند در حالیکه برای جمع آوری آب و غله از مزرعه خارج شده است ، مراقب حیوانات مزرعه Colt نیز باشد و از آنها چشم برندارد.

. ۳ آیتم های روی mini – map باید کاملا قابل دیدن باشند . اکثر بازی ها از نقطه های قرمز رنگ به عنوان دشمنان استفاده می کنند یا از نقطه های آبی به عنوان دوستان و از نقطه های زرد به عنوان نیروهای بی طرف . این نوع رنگ بندی ها ، با یک مرور کلی ، اطلاعات زیادی را برای کاربران فراهم می کنند.

. ۴ مطلوب این است که کاربر باید بتواند mini – map را به یکی از گوشه های دلخواهش در صفحه انتقال دهد و یا آن را کاملا از روی صفحه حذف نماید . در بازی ما ، mini – map  در گوشه بالائی سمت راست صفحه بازی قرار داده شد طوری که اشیاء HUD سر راهش نباشند .


منبع: 
javad.arbabi e-book
ir.dev-bazi