آموزش یونیتی- قسمت چهارم
تولبار یونیتی شامل بخشهای مختلفی است که از چپ به راست عبارتند از:
- ابزارهای دگرگونی
ابزارهای دگرگونی دو دسته هستند. دستهی اول ابزارهای ناوبری (navigation) در صحنه شامل ابزار تغییر مکان (Hand)، تغییر زاویه (Orbit) و تغییر میدان دید (Zoom) نمای صحنه. توسعهدهنده با drag کردن کلیدهای ماوس در نمای صحنه میتواند از این ابزارها به صورت زیر استفاده کند:
یک راه دیگر برای گشت و گذار در نمای صحنه (در حالت سهبعدی) نگه داشتن کلیک راست و استفاده از کلیدهای WASD کیبورد (مشابه بازیهای FPS) است.
ابزارهای دستهی دوم برای تغییر مشخصات گیم آبجکتها هستند که برای استفاده از آنها باید ابتدا گیم آبجکت را با کلیک کردن روی آن در نمای صحنه (یا اسم آن در پنجرهی Hierarchy) انتخاب کرد. این ابزارها عبارتند از:
ابزار Move: برای جابجا کردن گیم آبجکت استفاده میشود. پس از انتخاب این ابزار پیکانهایی در راستای محورهای مختصات بر روی گیم آبجکت ظاهر میشوند که به drag کردن آنها میتوان گیم آبجکت را در راستای مربوطه حرکت داد.
ابزار Rotate: این ابزار که به شکل دو پیکان منحنی است . این ابزار به ما اجازه می دهد یک شئ را حول هر محور ( x ، y یا Z ) بچرخانیم . این ابزار با سه حلقه رنگی ؛ هرکدام برای هر محور ؛ نمایش داده می شود . کلیک بر روی حلقه و درگ آن ، شئ را حول آن محور می چرخاند .
ابزار Scale: این ابزار ویژه تغییر اندازه است . مثل ابزارهای دیگر ، یک گیره برای هر محور وجود دارد . کلیک و درگ هریک از این گیره ها ؛ اندازه شئ را در طول محور انتخاب شده ، افزایش یا کاهش می دهد . مثلا می توانید یک آبجکت را پهن تر ، باریک تر ، بلند تر یا کوتاه تر کنید .
ابزار RectTransform: از سه ابزار قبلی بیشتر برای گیم آبجکتهای سهبعدی استفاده میشود. برای گیم آبجکتهای دوبعدی از ابزار RectTransform استفاده شده که در اطراف گیم آبجکت چهار گیره ایجاد کرده که امکان تغییر اندازه از طریق آنها وجود داشته و با drag خود گیم آبجکت هم میتوان به جابجایی آن پرداخت.
ابزار Transform: این ابزار به تازگی اضافه شده و ترکیبی از سه ابزار Move و Rotate و Scale است.
تغییرات لازم به ندرت از طریق این ابزارها بر روی گیم آبجکت اعمال میشود و اکثر توسعهدهندگان مقادیر مدنظر را از طریق کامپوننت Transform گیم آبجکت (در پنجرهی Inspector) تغییر میدهند.
- سوییچ Local/Global : این ابزار ، نوع محورهای مختصاتی که با انتخاب گیم آبجکت ظاهر میشوند را تعیین میکند؛ به این معنی که در حالت Global محورهای مختصاتی همان محورهای مختصات جهان هستند در حالی که در حالت Local محورها بر گیم آبجکت منطبق بوده و برای مثال با چرخش ۹۰ درجهی گیم آبجکت محور x عمودی و محور y افقی شده و اعمالی مثل حرکت در راستای محورهای جابجا شده انجام خواهد شد.
- سوییچ Pivot/Center : این ابزار که تعیین میکند که ابزار در نقطهی ثقل گیم آبجکت قرار بگیرد (Pivot) و یا در مرکز آن (Center). ( کلید میانبر دو سوییچ اخیر X و Z است. )
- دکمههای کنترل پخش که برای اجرای بازی در پنجرهی Game استفاده میشوند.
- دکمهی کلاود برای باز کردن پنجرهی Unity Services (که احتمالاً در ایران کاربرد ندارد)
- منوی آبشاری Account که برای دسترسی به اکانت یونیتی وارد شده در برنامه استفاده میشود.
- منوی آبشاری Layers که برای نمایش/پنهان کردن و مدیریت لایههای بازی استفاده میشود. این منو شباهت زیادی به پنل Layers فتوشاپ دارد.
- منوی آبشاری Layout که برای تغییر و مدیریت چینش ادیتور استفاده میشود.
آموزش یونیتی- قسمت چهارم
منابع:
docs.unity3d.com
unitycorn.ir
Arbabi.javad e-book
دیدگاه ها (۰)