فروشگاه سورس یونیتی

 Vision Pro و تأثیر عظیم آن بر صنعت XR

ژوئن 6, 2023

Vision Pro و تأثیر عظیم آن بر صنعت XR

Vision Pro

 

اپل هدست واقعیت ترکیبی خود را با نام Vision Pro در WWDC معرفی کرد. این هدست بدون کنترل در ابتدای سال آینده با قیمت ۳۴۹۹ دلار در ایالات متحده عرضه خواهد شد.

اولین سرمایه گذاری این غول فناوری در زمینه فناوری های همه جانبه پس از دو سال تاخیر و ناکامی در حین توسعه دستگاه صورت می گیرد. همچنین این اولین دستگاهی است که از زمان عرضه اپل واچ در سال ۲۰۰۴ عرضه شده است.

معرفی ویژن پرو

 

کوک در سخنرانی اصلی خود توضیح داد که واقعیت افزوده «فناوری عمیقی است که محتوای دیجیتال را با دنیای واقعی ترکیب می‌کند و برخلاف تجربیاتی است که تا به حال دیده‌ایم».

ویژن پرو، یک دستگاه محاسباتی جدید، به کاربران اجازه می دهد تا با استفاده از “ابزارهای طبیعی و شهودی” با محتوای دیجیتال تعامل داشته باشند. کوک به حضار گفت که کاربران هدست دیگر دستگاه را عمدتاً با گوشی کنترل نمی کنند، بلکه با نگاه چشم، صدا و حرکات دست خود کنترل می کنند.

او افزود که کاربران می‌توانند برنامه‌های خود را در محیط اطراف خود قرار دهند و به یک «بوم بی‌نهایت» برای کاربر تبدیل شود. این به افراد اجازه می دهد تا فیلم ها و عکس های سه بعدی بگیرند و برنامه ها و فیلم های مورد علاقه خود را تماشا کنند.

کوک ادامه داد:

بنابراین همانطور که مک ما را با محاسبات شخصی آشنا کرد و آیفون ما را با محاسبات موبایلی آشنا کرد. Apple vision Pro ما را با محاسبات فضایی آشنا خواهد کرد. این نشان دهنده آغاز سفری است که بعد جدیدی را به فناوری شخصی قدرتمند خواهد آورد.

 

مشخصات ویژن پرو

 

به گفته اپل، بسته های دستگاه های جدید دارای مجموعه ای از مشخصات پیشرفته مانند سیستم عامل visionOS آن هستند. اولین سیستم‌عامل فضایی جهان، امکان تعامل طبیعی با محتوای دیجیتال را فراهم می‌آورد که با وضوح ۲۳ میلیون پیکسل در دو نمایشگر بزرگ کامل می‌شود.

در داخل هدست، این دستگاه دارای یک پردازنده سفارشی با دو تراشه است. Vision Pro دارای یک تراشه سیلیکون M2 و یک پردازنده گرافیکی R1 برای ارائه قدرت محاسباتی پیشرفته و کم تاخیر است.

 

بهره وری

 

visionOS همچنین به نمایشگرها اجازه می دهد تا به طور همزمان  برای دسترسی به برنامه ها و انجام چند کار بین برنامه های روی هدست ظاهر شوند. همچنین امکان جفت شدن با صفحه‌کلید جادویی اپل و ترک‌پد جادویی را برای تجربه‌های کاری فراگیر و از راه دور در ۴K فراهم می‌کند.

 

سرگرمی

 

هدست با مشخصات بالا همچنین می‌تواند کاربران را بدون توجه به محیط اطرافشان در یک محیط تئاتر مجازی غرق کند. با نمایشگری که یک صفحه نمایش تئاتر به عرض ۱۰۰ فوت و صدای فضایی ۱۸۰ درجه را تکرار می کند، کاربران می توانند به هر کجا که می روند به فیلم منتقل شوند. دارندگان هدست همچنین می‌توانند به تعداد فزاینده بازی‌های اپل آرکید اپل دسترسی داشته باشند در حالی که دستگاه را به کنترلرهای انتخابی متصل می‌کنند.

 

FaceTime فضایی

 

کاربران FaceTime همچنین می‌توانند از دستگاه برای صحبت مستقیم با سایر کاربران از طریق یک «Persona» که به صورت حجمی ضبط شده است، استفاده کنند.

 

محیط‌ها

 

ویژگی محیط‌های Vision Pro به کاربران این امکان را می‌دهد تا اتاق‌های فیزیکی خود را برای غوطه‌وری کامل به مناظر عظیم و ۳۶۰ درجه تبدیل کنند. با استفاده از Digital Crown دستگاه، افراد می توانند هنگام استفاده از هدست، سطح غوطه وری را انتخاب و کنترل کنند.

 

فیلمسازی سه بعدی

 

علاوه بر این، دوربین سه بعدی اپل به Vision Pro اجازه می دهد تا عکس ها و ویدیوهای همه جانبه را به همراه صدای فضایی بگیرد. آن‌ها همچنین می‌توانند به کتابخانه‌های کامل خود در iCloud دسترسی داشته باشند و نماهای پانوراما در اطراف کاربر قرار دارند.

 

پیش از این رویداد، گزارش ها نشان می دهد که اعلام WWDC سهام اپل را به بالاترین سطح تاریخی رسانده است و رکورد ۱۸۲٫۹۴ دلار از ژانویه سال گذشته را پشت سر گذاشته است.

در روز دوشنبه، سهام با افزایش ۱٫۸۰ درصدی سهام به ۱۸۴٫۱۳ دلار در ساعات معاملات صبح به بالای ۱۸۴٫۷۳ دلار رسید.

در صحبت با Apple Insider، سرمایه گذاران به این نشریه گفتند که در بلندمدت، بازار XR با «پیشرفت‌های تکنولوژیکی، موارد استفاده جدید و قیمت‌های پایین‌تر» شک و تردید را شکست خواهد داد.

به گفته تحلیلگران، بازار هدست های واقعیت مجازی/AR/VR تا سال ۲۰۳۰ می تواند به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد و تا سال ۲۰۳۷ از ۵۰۰ میلیارد دلار نیز فراتر رود.

نظرات Genies در مورد هدست اپل

 

در بیانیه ای که امروز توسط XR مشاهده شد، آکاش نیگام، مدیرعامل، Genies درباره هدست ویژن پرو اپل اظهار نظر کرد و افزود که مردم باید انتظار «شک و تردید گسترده» داشته باشند.

Genies یک شرکت XR است که متخصص در محتوای خلاقانه و دارایی های دیجیتال مرتبط با خرده فروشی، بازی، خرید و سایر دارایی های دیجیتال است.

او گفت که Apple Vision Pro همچنین نشان داد که صنعت XR “به سمت شکل جدیدی از تعامل و ارتباط پیش می رود.”

به گفته نیگام، این شرکت “عمداً هرگز اولین کسی نبوده است که دستگاه های محاسباتی را راه اندازی کرده است.” او افزود، با این حال، اپل پیشگام فناوری روندساز خود برای تشویق مصرف کنندگان بود.

او افزود: «آنها صبور، متفکر هستند و مهمترین عناصر اساسی را در اولویت قرار می دهند.

باز کردن دریچه های سرمایه گذاری خطرپذیر

 

نیگام با صحبت بیشتر در مورد سرمایه گذاری خطرپذیر مرتبط با سرمایه گذاری های واقعیت افزوده، به XR Today گفت که “انتظار افزایش قابل توجهی” در سرمایه گذاری ها را داشته باشد. او افزود که بازار باید انتظار داشته باشد که شرکت های VC سرمایه گذاری در هوش مصنوعی (AI) مخلوط با AR را افزایش دهند.

انجام این کار “لایه ای فانتزی از تجربیات را در بالای دنیای واقعی ایجاد می کند.” با جدیدترین ادغام‌های دستیار هوش مصنوعی، توسعه‌دهندگان همچنین می‌توانند «برنامه‌های کوچک در واقعیت افزوده» را با کمک هوش مصنوعی ایجاد کنند.

وی ادامه داد: این به مردم این امکان را می دهد که با سرعت فکر خود را ابراز کنند. فضاهایی که به احتمال زیاد بلافاصله تحت تأثیر یکپارچه سازی AR قرار می گیرند، خرید، سرگرمی و تجربیات مبتنی بر مکان هستند.

قرار دادن «انسان» در رابط انسان و کنترلر

 

او گفت که جدیدترین پیشنهاد سخت افزاری اپل به انسان ها اجازه می دهد بیشتر درگیر شوند. نیگام نیاز به فرم های جدید رابط انسان و کامپیوتر (HCI) را بیشتر توضیح داد.

در نهایت، او اظهار داشت که دستگاه‌های محاسباتی کنونی «نوع جدیدی از توسعه‌دهندگان را ارائه می‌کنند».

او در پایان گفت: “انتظار داشته باشید که گیمرها و داستان نویسان جوان به نسل بعدی سازندگان برای تجربه ها و جهان های AR تبدیل شوند.”

منبع:xrtoday