فروشگاه سورس یونیتی

Stadia سرویس گیمینگ گوگل؛ خوب یا بد؟

اکتبر 14, 2019

Stadia سرویس گیمینگ گوگل؛ خوب یا بد؟

پس از ماه ها انتظار و انتشار شایعات مختلف، گوگل بالاخره چندی پیش به صورت رسمی اطلاعات تکمیلی در مورد سرویس استریم بازی خود را که آن را با عنوان Stadia می شناسیم اعلام کرد. اگرچه در ظاهر به نظر می رسد که این سرویس بسیار عالی است و قادر است بدون نیاز به پرداخت صدها دلار هزینه برای خرید کنسول یا یک PC رده بالا، امکان دسترسی به بازی های جدید را فراهم کند، اما اگر با جزییات بیشتری به آن نگاه کنیم به احتمال فراوان نظرمان عوض می شود.

چندی پیش بود که گوگل با انتشار جزییات کاملی از سرویس Stadia خود، اعلام کرد که برای استفاده از آن باید چه هزینه  هایی از سوی کاربران پرداخت شود و برای اینکه امکان استریم بازی ها از طریق این سرویس ممکن باشد به چه قطعات سخت افزاری نیاز است. اولین سوالی که پس از انتشار این اطلاعات به ذهن می رسد این است که آیا سرویس Stadia، امکان دسترسی به بازی ها را نسبت به قبل ساده تر می کند؟ بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران معتقد هستند.

اگرچه این سرویس گوگل، بخشی از مشکلات برای دسترسی به بازی ها را برطرف می کند، اما انبوهی از مشکلات جدید را هم به این مسیر می آورد. اما براستی چه عواملی سبب شده است که این تفکر در کارشناسان خبره این حوزه شکل بگیرد. قصد داریم در این مقاله به صورت خلاصه به این سوال پاسخ دهیم.

Stadia-2.jfif

برای اجرای بازی ها به یک ارتباط اینترنت عالی نیاز دارید
اگرچه سرویس استریم بازی Stadia می تواند با در اختیار داشتن طیف مختلفی از سرعت های اینترنت، مورد استفاده قرار بگیرد، اما کاربران برای اینکه بتوانند بازی ها را با وضوح ۴K و در نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه به اجرا در آورند، به یک اینترنت فوق سریع و با سرعت ۳۵ مگابیت بر ثانیه نیاز خواهند داشت.

در حداقل شرایط، می توان با استفاده از یک ارتباط با سرعت ۱۰ مگابیت بر ثانیه، بازی های این سرویس را در وضوح ۷۲۰p و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه به اجرا درآورد. در صورت استفاده از سرویس Stadia بر روی گوشی های هوشمند و یا تبلت ها، این وضوح و نرخ فریم، تا حدود زیادی کافی به نظر می رسد.

stadia-connections.jpg

می توان گفت یکی از مهم ترین موانع برای استفاده از این سرویس، نیاز آن به یک ارتباط اینترنت با سرعت عالی است. ارتباطی که در حال حاضر در بسیاری از اقصی نقاط دنیا در دسترس کاربران قرار ندارد. بررسی که در سال ۲۰۱۷ در کشور آمریکا صورت گرفت، نشان داد که میانگین سرعت اینترنت در این کشور چیزی در حدود ۱۸٫۷ مگابیت بر ثانیه است.

هم اکنون با در اختیار داشتن این سرعت، می توان ویدیوهای Netflix را در وضوح HD تماشا کرد؛ اما این سرعت برای اینکه بتوان بازی های سرویس Stadia را با وضوح ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسلی و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه به اجرا درآورد، کافی نیست.

نگرانی دیگری که بابت ارتباط اینترنت وجود دارد این است که بخش عمده ای از کاربران در سرتاسر دنیا دارای ارتباط اینترنتی هستند که از نظر میزان حجم قابل استفاده محدود است. براساس اطلاعاتی که از سوی گوگل منتشر شده، با حجمی در حدود ۱ ترابایت اینترنت، می توان به مدت ۶۵ ساعت بازی ها را با وضوح ۴K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه به اجرا در آورد.

البته این در حالتی است که کاربران از اینترنت خود تنها برای استفاده از این سرویس استفاده کنند. شاید در وهله اول ۶۵ ساعت، مقدار قابل توجهی به نظر برسد، ولی در اصل باید گفت که این میزان در مدت یک ماه، با تنها ۲ ساعت گیمینگ در روز برابری می کند.

پرتابلی که واقعاً پرتابل نیست
یکی از قابلیت های جذاب و جالب سرویس Stadia، امکان از سرگیری بازی ها توسط دستگاه های مختلف است؛ به این معنی که می توانید با استفاده از گوشی خود بازی را از جایی ادامه دهید که پیش از این توسط لپ تاپ یا هر دستگاه سازگار دیگری رها کرده بودید.

این قابلیت در نگاه اول بسیار جذاب به نظر می رسد؛ اما باید توجه داشت که استفاده از آن تنها هنگامی معنی پیدا می کند که دسترسی به یک اینترنت عالی و پرسرعت توسط همه این دستگاه ها امکان پذیر باشد. در حال حاضر در بسیاری از کشورها، تنها در خانه ها امکان دسترسی به اینترنت Wi-Fi پرسرعت و ارزان قیمت وجود دارد و این موضوع سبب می شود استفاده از این سرویس تنها محدود به این مکان ها باشد.

به این ترتیب می توان گفت که امکان اجرای بازی های سرویس Stadia هنگامی که در حال استفاده از اینترنت Wi-Fi یک مکان عمومی یا رستوران هستم به خوبی امکان پذیر نیست و به دلیل پایین بودن سرعت این ارتباط، اجرای بازی ها در وضوح پایین و با تاخیر زمانی صورت می گیرد. با توجه به این موضوع می توان Stadia را همچون سیستم های PC و یا بسیاری از کنسول ها غیرپرتابل یا غیرقابل حمل خواند.

Stadia-3.jpg

بازهم باید برای بازی ها پول بپردازید؛ بازی های که تنها به صورت آنلاین قابل اجرا هستند
سرویس Stadia سبب می شود که تمام بازی ها، حتی بازی هایی که کاملاً به صورت تک نفره طراحی و ساخته شده اند نیز تنها به صورت آنلاین قابل اجر باشند. حتی با در اختیار داشتن حساب کاربری Pro از این سرویس، کاربران باید هزینه های لازم برای خریداری بازی های جدید را بپردازند.

چندی پیش اطلاعاتی منتشر شد که نشان می داد قیمت بازی های این سرویس با قیمت نسخه دیجیتال آن ها که توسط کنسول ها و سیستم های خانگی اجرا می شود یکسان است. گوگل به کاربران حساب Pro از این سرویس قول داده است که برای خرید بازی ها، یک سری تخفیف را دریافت خواهند کرد؛ اما هنوز مشخص نشده است که مبلغ در نظر گرفته شده برای این تخفیف ها در چه حدی خواهد بود.

تصمیم گوگل مبنی بر الزام کاربران به خرید بازی ها، خبری خوب برای دنیای گیمینگ محسوب می شود؛ چرا که تولید کنندگان این بازی ها، در زمان معرفی اولیه از بابت اینکه سرویس Stadia، ساختاری شبیه به سرویس Spotify داشته باشد نگران بودند.

Spotify برحسب تعداد دفعات و همچنین دقایقی که کاربران به آهنگ های مختلف موجود در آن گوش می کنند، مبلغی را به حساب تولید کنندگان آن ها واریز می کند. استودیوهای سازنده بازی نیز در گذشته نگران بودند که مبادا Stadia هم چنین ساختاری را در پیش بگیرد و برحسب تعداد دفعات یا ساعاتی که بازی ها به اجرا درآمده اند مبلغی را به آن ها اختصاص دهد. اگرچه Stadia، کاربران را ملزم به خریداری بازی ها کرده است، اما این موضوع سبب می شود از جذابیت آن کاسته شود و تعداد کمتری از آن ها به استفاده از این سرویس علاقه مند شوند.

stadia-price.jpg

در حال حاضر در مورد حق و حقوق کاربران در مورد بازی هایی که به صورت آنلاین و از طریق پلتفرم هایی نظیر Steam خریداری می شوند نگرانی هایی وجود دارد؛ اما Stadia حتی ما را یک گام فراتر از آن می برد. چرا که تمامی بازی هایی که در این سرویس خریداری می شوند تنها به صورت آنلاین در دسترس کاربران قرار خواهند گرفت. حتی اگر این بازی به صورت تک نفره طراحی شده باشد بازهم ماهیتی آنلاین به خود می گیرد.

نگرانی بزرگ دیگری که در مورد بازی های خریداری شده در Stadia وجود دارد، خطر تعطیل شدن این سرویس توسط گوگل است. این شرکت در طی سال های اخیر سرویس های جدید متعددی را راه اندازی کرده است که در حال حاضر بخش قابل توجهی از آن ها غیرفعال شده اند. به طور مثال چندی پیش بود که این شرکت اعلام کرد شبکه اجتماعی گوگل پلاس را برای همیشه تعطیل کرده است.  نگرانی از بابت اینکه پس از تعطیل شدن این سرویس چه بر سر بازی های خریداری شده می آید، سبب شده که کاربران همچون گذشته علاقه ای به استفاده از آن نداشته باشند.

آنچه که سبب شده است این روزها دو سرویس Spotify و Netflix، نزد کاربران طرفدارن بسیاری داشته باشند، دسترسی نامحدود به امکانات و محتویات موجود در آن ها در قبال پرداخت یک هزینه اشتراک ماهیانه است. اگر در حال حاضر دارای یک سیستم گیمینگ هستید، مطمئناً خرید بازی ها برای استریم توسط سرویس Stadia می تواند کمی سخت باشد.

Stadia-4.jpg

بخشی از بازی های پرطرفدار هم اکنون بر روی گوشی های هوشمند نیز قابل اجرا هستند
این روزها می توان بازی های پرطرفداری نظیر Fortnite، Hearthstone، PUBG، League of Legends و… را حتی بر روی گوشی های هوشمند نیز به اجرا در آورد. از سوی دیگر، بخشی از بازی های پرطرفدار و جذاب امروزی، قابلیت اجرا توسط قطعات سخت افزاری عادی و نه چندان قدرتمند را دارند و کاربران دیگر برای اجرای آن ها نیازی به استفاده از یک سیستم خانگی یا لپ تاپ رده بالا ندارند.

اما یک علاقه  مند فرضی به سرویس Stadia، به صورت ویژه قصد دارد بازی هایی نظیر Rage 2 و Assassin’s Creed Odyssey را با بالاترین تنظیمات گرافیکی به اجرا در آورد و اهمیتی برای پرتابل بودن آن نیز قایل نیست. این کاربر همچنین یک ارتباط اینترنت عالی و یک سیگنال Wi-Fi مناسب را در اختیار دارد و علاوه بر اینکه علاقه ای به خرید یک سیستم خاص برای اجرای بازی ها ندارد، تنها حاضر است ماهی ۱۰ دلار برای استریم بازی ها با وضوح ۴K و همچنین برای دریافت تخفیف در خرید آن ها بپردازد. این نکات نشان می دهد که همچون سرویس Steam Machines از شرکت Valve، به منظور یافتن یکی از طرفداران پر و پا قرص سرویس Stadia، باید حسابی به جستجو و تفحص بپردازیم.

stadia-smartphone.jpg

به نظر می رسد، سرویس استریم بازی Stadia تنها برای کاربرانی جذابیت دارد که در حال حاضر از یک سیستم خانگی قدیمی برای اجرای بازی های ساده ای همچون CS:GO استفاده می کنند؛ اما علاقه مند هستند هر از چندگاهی هم سری به بازی های با گرافیک بالا بزنند. بازی هایی همچون Metro Exodus که سیستم آن ها قادر نیست به خوبی از پس اجرای آن ها بربیاید. اگر فرض کنیم که سرویس Stadia عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارد، آنگاه می تواند جای خود را در بین این دسته از کاربران باز کند.

در هر صورت می توان گفت که پیش بینی در مورد میزان استقبال کاربران از سرویس های استریم بازی، به ویژه سرویس طراحی شده توسط گوگل، کاری دشوار است؛ چرا که تاکنون هیچ سرویس موفقی در این حوزه معرفی و در اختیار کاربران قرار نگرفته است. با وجود این، انتظار می رود که پس از عرضه سرویس Stadia، بخش عظیمی از کاربران به اجرای بازی هایی نظیر Final Fantasy 15 و NBA 2K بپردازند و قسمت قابل توجهی از ترافیک این سرویس به این بازی ها اختصاص پیدا کند.

باید گفت زمان بهترین پاسخگو به این سوالات خواهد بود. به نظر می رسد عواملی نظیر نیاز به یک اینترنت پرسرعت، مصرف بیش از حد دیتای اینترنت، نیاز به اتصال همیشگی به اینترنت، کاهش وضوح بازی ها و تجربه تاخیر و لگ در هنگام کاهش سرعت اینترنت و همچنین الزام به خرید بازی ها، سبب شود که بخش قابل توجهی از کاربران علاقه ای به استفاده از این سرویس استریم بازی نداشته باشند. اگرچه ممکن است Stadia بتواند یک تجربه گیمینگ ارزان قیمت را فراهم کند، اما بعید به نظر می رسد قادر باشد کیفیت آن را هم ارتقا دهد.

باید دید که گوگل در آینده به منظور کاهش حجم دیتای مصرفی توسط بازی ها و همچنین کاهش سرعت اینترنت لازم برای عملکرد مناسب این سرویس، چه تمهیداتی را خواهد اندیشید.

منبع:www.shahrsakhtafzar.com