فروشگاه سورس یونیتی

هوش مصنوعی در فرآیند هوشمندسازی پلیس

اکتبر 9, 2019

هوش مصنوعی در فرآیند هوشمندسازی پلیس

هوش مصنوعی در فرآیند هوشمندسازی پلیس. در راستای هوشمندسازی پلیس و تحقق شعار پلیس هوشمند، ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند پاسخگوی نیاز امروز حافظان امنیت جامعه باشند. مریم خاکپور، کارشناس هوش مصنوعی و سیستم‌های رابط مغز ـ کامپیوتر در مصاحبه با فانوس از این ظرفیت‌ها سخن گفته است.

به گزارش فانوس، در قرن اخیر، همگام با افزایش جمعیت، جرم و جنایت و همچنین مجرمان و جنایتکاران پیچیده‌‌تر شدند. برای مثال مجرمان یقه‌آبی، مجرمان اقتصادی و جرائم سازمان یافته، در قرن بیستم شکل گرفتند. بنابراین پلیس مدرن بر آن شد تا نه تنها بر پیگرد قانونی افراد متخلف، بلکه بر پیشگیری از جرم نیز تمرکز کند. در این بین تهیه اطلاعات توسط راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) کمک شایانی به نیروهای پلیس کرد و به طور قابل توجهی کارآیی آن‌ها را افزایش داد.

نقش «هوش مصنوعی» در فرآیند هوشمندسازی پلیس
پلیس مدرن از طیف وسیعی از فناوری‌ها برای جمع‌آوری، ذخیره، بازیابی، پردازش، تجزیه و تحلیل و انتقال اطلاعات استفاده می‌کند. علاوه بر سیستم‌هایی که به طور خاص برای پلیس طراحی شده، استفاده عموم مردم از فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز می‌تواند ابزار جدیدی برای انجام وظایف پلیس فراهم کند. یکی از حوزه‌های پیشرو و مهم فناوری که در این جهت مورد توجه است، حوزه «هوش مصنوعی» است.
در همین راستا، مریم خاکپور، کارشناس هوش مصنوعی در مصاحبه با فانوس در تعریف هوش مصنوعی بیان داشت: «هوش مصنوعی، شاخه‌ای از علم کامپیوتر است که به روش‌هایی برای حل مسائل فوق پیچیده‌ که به وسیله محاسبات مستقیم و ساده حل‌شدنی نیستند، می‌پردازد. روش‌هایی ریاضیایی و محاسباتی در این حوزه کامپیوتر را قادر می‌سازد تا حالتی «انسان‌گونه» به خود بگیرد.»
نقش «هوش مصنوعی» در فرآیند هوشمندسازی پلیس
خاکپور درباره کاربردهای هوش مصنوعی در دنیای امروز گفت: «هوش مصنوعی به عنوان یک روش اساسی و کلیدی در زمینه‌های مختلفی به‌کار می‌رود که از این میان می‌توان به کاربردهای آن در سیستم‌های بانکی (برای مثال در تشخیص جعلی بودن کارت‌های اعتباری)، سیستم‌های تلفنی (برای مثال در درک مکالمات و تشخیص واژه‌ها)، و سیستم‌های نرم‌افزاری (برای مثال در پاسخگویی به مشکلات و ارائه‌ راه‌حل‌های مناسب) اشاره کرد. در سال‌های اخیر نیز هوش مصنوعی با به‌کارگیری تکنیک‌های «یادگیری ماشین» توانسته است بهبود قابل توجهی در زمینه‌‌های سلامت و پزشکی، اقتصاد و تجارت ایجاد کند.»
این متخصص کامپیوتر درباره کاربرد هوش مصنوعی در پلیس و نیروهای انتظامی بیان داشت: «هوش مصنوعی در این حوزه بسیار تأثیرگذار بوده است و پیشرفت‌های قابل‌توجهی در این زمینه حاصل کرده است. برای مثال با استفاده از هوش مصنوعی امکان اجرای آنالیزهای پیش‌گویانه فراهم شده‌است که به صورت عملی برای پیش‌بینی و پیشگیری از جرم به‌کار می‌رود. پژوهش‌ها و بررسی‌های مختلفی در این زمینه انجام شده‌است که اهمیت نقش نرم‌افزارهای هوش مصنوعی برای کمک به بهبود عملکرد نیروی انتظامی را نشان می‌دهد.»
نقش «هوش مصنوعی» در فرآیند هوشمندسازی پلیس
وی افزود: «این‌گونه برنامه‌های کامپیوتری با رویکرد بیشینه‌سازی امنیت، الگوریتم‌هایی را برای آنالیز انبوهی از داده‌های پلیس به منظور تشخیص الگوهای جرم و جنایت در بر می‌گیرد. یک الگوریتم در واقع لیستی از قوانین است که یک کامپیوتر برای حل یک مسأله‌ مشخص دنبال می‌کند. به علاوه این سیستم‌ها «یاد می‌گیرند» و بیشتر مستقل می‌شوند تا بدون آن‌که برنامه‌نویسی شوند، پیش‌گویی ‌کنند. در واقع، ادغام الگوریتم‌های یادگیری ماشین با «کلان‌داده‌ها یا داده‌های بزرگ» برای تحلیل آمار جرایم، منجر به توان پیش‌بینی پلیس می‌شود. با این روش امکان پیش‌بینی جرم، پیش از وقوع آن فراهم می‌گردد.»
خاکپور در مورد پیشرفت‌های این حوزه در نیروهای انتظامی بیان داشت: «امروزه تحلیل‌گران جرم تلاش می‌کنند با دسترسی به داده‌های بیشتر و استفاده از نرم‌افزارهای نوآورانه، نه تنها احتمال پیش‌بینی وقوع جرم، بلکه مکان آن و نیز مشخصات و مکان فرد مضنون را نیز مشخص کنند.»
این کارشناس در انتها از پیشرفت‌های نیروی انتظامی ایران ابراز امیدواری کرد و گفت: با توجه به تلاش نیروی انتظامی ایران در راستای هوشمندسازی، استفاده از هوش مصنوعی بعنوان یک تکنولوژی حمایتی در این سازمان برای مبارزه با جرایم، به ویژه جرایم سایبری ضرورت می‌یابد. بر اساس اخبار مربوط به پیشرفت‌های نیروی انتظامی کشور در مسیر هوشمندسازی، می‌توان امیدوار بود که در آینده‌ای نه چندان دور، همکاری نیروی انتظامی با متخصصان هوش مصنوعی، موجب توسعه روش‌هایی برای ارتقاء امنیت و مبارزه با جرم شود.»
نقش «هوش مصنوعی» در فرآیند هوشمندسازی پلیس
روز یکشنبه، ۱۴ مهرماه مصادف با چهارمین روز هفته ناجا، در محل ستاد نیروی انتظامی، از پروژه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ناجا با عناوین پلیس‌یار همراه، ‌پلیس همراه، اپراتور مجازی پلیس «پی ام او» و سامانه پیام رسانی بومی ناجا (ساپنا)  توسط فرمانده ناجا، سردار «حسین اشتری» و مسئولان نیروی انتظامی رونمایی شد.
نقش «هوش مصنوعی» در فرآیند هوشمندسازی پلیس
فرمانده ناجا در این مراسم گفت: «امروزه، متأسفانه جرائم پیچیده تر شده است به گونه ای که مجرمان با استفاده از فناوری های جدید، در منازل خود می توانند به اموال مردم دسترسی پیدا کنند بنابراین پلیس باید در این زمینه دهها قدم از مجرمان جلوتر باشد.»
وی ادامه داد: «بحمداله با ظرفیت های خوب نیروی انتظامی در این راستا گام های موثری را برداشته ایم و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۰ به مرحله ای از هوشمندسازی پلیس برسیم و پاسخگوی خوبی به نیازمندی های مردم باشیم.»
سردار اشتری با بیان اینکه پلیس هوشمند، به معنی دقت زیاد، سرعت بالا، اشراف کامل و هوشیاری در مأموریت ها است، افزود: «باید بتوانیم با هوشمندسازی پلیس و همچنین سرعت بالا از وقوع جرائم، پیشگیری کنیم  بنابراین اگر ابزار و امکانات لازم داشته باشیم قطعاً می‌توانیم خدماتی متناسب با شأن مردم به آنها ارائه دهیم.»
منبع:پایگاه خبری فانوس