آموزش یونیتی قسمت بیست و یکم

بازی ما تقریبا کامل شده است . یکی از خصوصیات بازی که بازیکنان انتظار آن را دارند ، رابط کاربری گرافیکی   [graphical user interface (GUI)] است . به عبارت دیگر ، مجموعه ای از تصاویر ، متن ها و دکمه ها که بازیکن در طول بازی با آنها سروکار دارد .

ما نیز تعدادی از اجزای کلیدی GUI را به بازیمان اضافه می کنیم . این بخش از آموزش با مقدمه ای درباره سیستم رابط کاربری یونیتی [Unity 5 User Interface (UI)]شروع می شود . همچنین اجزای GUI زیر را نیز ایجاد می کنیم:

  •  Heads-up display (HUD)
  •  
  • Minimap
  • منو تمام صفحه

قبل از شروع ساختن GUI ، اهمیت اجزای GUI و ابزارهای UI یونیتی را بررسی خواهیم کرد .


مقدمه ای درباره GUI


 GUI مجموعه ای از آیتم های تصویری مثل متن ، دکمه ها و تصاویر است که تعامل کاربر با نرم افزار را آسان تر می کند. GUI ها همچنین به منظور فراهم کردن بازخورد به بازیکنان ، مورد استفاده قرار می گیرند . در مورد بازی ما ، GUI  به بازیکنان اجازه می دهد تا با بازی ما تعامل داشته باشند . بدون GUI ، کاربر نحوه استفاده از بازی را نمی داند . تصویر زیر نشان دهنده رابط های کاربری قدیمی است :

آموزش یونیتی قسمت بیست و یکم

آموزش یونیتی قسمت بیست و یکم


ما همیشه از GUI ها استفاده می کنیم ولی ممکن است زیاد به آنها توجه نکنیم مگر اینکه خیلی ضعیف طراحی شده باشند . اگر همیشه سعی می کنید بفهمید که چگونه از یک برنامه نصب شده روی گوشیتان استفاده کنید یا نحوه اجرای یک کار خاص را در یک نرم افزار نمی فهمید ؛ احتمالا با یک GUI که خیلی ضعیف طراحی شده است ، مواجهید !

کاربرد GUI


هدف ما ایجاد یک GUI برای بازیمان است که اطلاعات بازی را به کاربران ارائه کند و اجازه تعامل بین کاربر و بازی را بدهد . پس GUI ها دو هدف اصلی دارند : بازخورد و کنترل . بازخورد توسط بازی برای کاربر ایجاد می شود و کنترل به کاربر داده می شود و توسط ورودی کاربر مدیریت می شود . اجازه دهید کمی دقیق تر به این دو نگاه کنیم .

بازخورد


 بازخورد می تواند به فرم های زیادی بیاید . رایج ترین فرم های بازخورد بازی ، تصویری و صوتی هستند . بازخورد تصویری می تواند به سادگی نمایش یک متن روی صفحه بازی باشد . مثلا امتیاز فعلی بازیکن که همیشه روی صفحه بازی نمایش داده می شود . بازخورد تصویری می تواند فاقد متن باشد مثلا دود ، آتش ، انفجارها و افکتهای گرافیکی دیگر. بازخورد صوتی می تواند به سادگی صدای یک کلیک باشد ، مثلا زمانیکه کاربر یک دکمه را کلیک می کند یا به پیچیدگی صدای رادار باشد ، مثلا زمانیکه دشمنان روی ردیاب صوتی تشخیص داده شده باشند .

ما اجزای GUI زیر را به منظور تولید بازخورد در بازیمان داریم :

  • تعداد واحدهای غله ای که بازیکن درحال حاضر دارد .
  • مجموع تعداد واحدهای غله ای که بازیکن جمع آوری کرده است .
  • تعداد واحدهای آبی که بازیکن درحال حاضر دارد .
  • مجموع تعداد واحدهای آبی که بازیکن جمع آوری کرده است .
  • تعداد بچه گراز ها ، گرازها و گراز های بالغ و رشد یافته ای که در حال حاضر در مزرعه وجود دارد .
  • تعداد جوجه ها ، مرغ ها و مرغ های بالغ و رشد یافته ای که در حال حاضر در مزرعه وجود دارد .

تصویر زیر نشان می دهد که چینش اجزای GUI بازی ما به چه شکلی خواهد بود :

آموزش یونیتی قسمت بیست و یکم

آموزش یونیتی قسمت بیست و یکم


کنترل


دومین کاربرد GUI ، دادن کنترل بازی به بازیکنان است . انواع زیادی از کنترل ها وجود دارد . ساده ترین آنها استفاده از دکمه ها یا منوهای بازی است . اغلب بازی های کنسول فاقد رابط GUI خوب هستند مخصوصا در زمینه کنترل بازی . اگر بازی های کنسول را بازی کرده باشید ، احتمالا وقت زیادی را برای یاد گرفتن نحوه کنترل بازی گذاشته اید . چطور باید بپرید ؟ اسلحه ها را عوض کنید ، خم شوید ، نارنجک پرتاب کنید و … با این اوصاف ؛ کنترل علاوه بر گرافیکی بودن ، اغلب فیزیکی است . اجزای فیزیکی کنترل شامل صفحه کلید ، ماوس ، دسته های بازی و … هستند . ما از اجزای GUI زیر به منظور کنترل بازیمان استفاده می کنیم :

  • کلیدهای جهتی صفحه کلید ، کارکتر اصلی را کنترل می کنند .
  • کلید space صفحه کلید باعث پرش کاراکتر اصلی می شود .
  • کلید T صفحه کلید ، انیمیشن take و عملکرد آن را فراخوانی می کند .
  • از دکمه ها در منو تمام صفحه بازی استفاده می کنیم .
  •  


بازخورد و کنترل

اجزای بازخورد و کنترل GUI معمولا جفتی کار می کنند . هنگامی که یک دکمه را کلیک می کنید ، معمولا هر دو افکت صوتی و تصویری را در بر دارد و همچنین عملی انجام می شود . هنگامی که شما روی یک صندوق طلا کلیک می کنید (کنترل ) ، صندوق باز می شود ( بازخورد تصویری ) و شما صدای لولاهای چوبی و قدیمی صندوق را می شنوید ( بازخورد صوتی)

منبع:
javad.arbabi e-book
ir.dev-bazi